Matematikk i VG2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

2T er et dustefag (det er også 2P!).

På 3 timer lærer du bare 3/8 av det du skal ha inne til eksamen.

Dette gjør at utelukkende de aller beste vil greie å bestå 1T+2T-eksamen, og de burde uansett velge R1 og ikke 2T.

Videre gir ikke bestått 2T realfagspoeng.

Det er langt bedre at middels og svake 1T elever tar repetisjonskurset S1 og får et 1/2 studiepoeng.
Deretter kan de ta S2, som gir dem samme muligheter som de som avslutter med R1.

Såvidt jeg vet er det bare NTNU som krever R2 på enkelte opptak; ellers er R1 eller S1+S2 tilstrekkelig.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Realist1 skrev:Kan noen forklare meg hva en privatist er? Den delen skjønte jeg ikke.
Det betyr at du kun går opp til eksamen uten å følge noen skoleundervisning. Fag som du ikke har tatt på videregåenda kan du ta som privatist når som helst, og de vil telle like mye som et annet fag på vitnemålet.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Var det jeg trodde, men satte ikke ord på det. Takk. Hva gjør man for å bli privatist?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg googlet "Hvordan bli privatist i Rogaland" og endte på denne linken.
Gjør det samme for ditt fylke. :)
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

Realist1 skrev:Noen som vet hva bokstavene står for?
P = Praktisk
R = Realfag?
S = Samfunnsmatematikk?
T = Teoretisk
X = Xtra? :D
Lurer sterkt på om P står for patetisk, det er i hvert fall mitt inntrykk av faget. Oppgaver i begynnelsen av boken deres var av sorten 8+6/2. Kan forresten vise til eksempel på hvordan eksamen i ulike matematikkfag blir til våren. http://www.udir.no/templates/udir/TM_Ar ... px?id=2670 Legg blant annet merke til 1a på 2P eksamen. "1a) Hvor mye er 3 delt på 1/2"
vg 3 - R2
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Haha, ja, var inne på sinus sine nettsider og så på kapitteloppgaver for 1P. De første lød seriøst slik:

Fyll inn riktige tall:

_ + 3 = 4

_ - 1 = 2

osv. Holdt på å dø av latter.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg skulle gjerne sett en prøve-eksamen til matte 1T og X (av ren nysgjerrighet), hvis noen har det. :)
Jeg har lyst til å finne ut likheten mellom læreboka og eksamen. Husker fra ungdomskolen at lærebøkene var latterlig lette i forhold, noe som slo negativt ut på eksamen og tentamen for mange.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Realist1 skrev:Jeg tenkte jeg ville ta full pakke. 1R, X, Bilogi, Fysikk og Kjemi, men fikk høre at dette sannsynligvis ikke var mulig, fordi timene gikk oppå hverandre. Det var rett og slett ikke mulig å ta alt. Da får jeg et dilemma. Håper det er biologien som krasjer.
Det må du sikkert sjekke opp på din skole hvordan de arrangerer. Uansett, X er ikke et programfag, men blir sett på som et fellesfag. Siden man skal ha 30 timer hvert år i tre år (15t felles og 15t programfag/valgfag VG2 og 3) tror allikevel 4 programfag + X bør la seg gøre fordi før X ble innført, fikk nemlig de som valgte R1 27 uketimer, siden de ikke hadde 2P/2T og ble derfor nødt til å velge 4 programfag (32uketimer). Sjekk allikevel opp med noen som har peil, rådgiver feks.
arildno skrev:2T er et dustefag (det er også 2P!).

På 3 timer lærer du bare 3/8 av det du skal ha inne til eksamen.

Dette gjør at utelukkende de aller beste vil greie å bestå 1T+2T-eksamen, og de burde uansett velge R1 og ikke 2T.

Videre gir ikke bestått 2T realfagspoeng.
2T/P er ja - 3 timer, men så er også pensum 3/5 så omfattende som R1, om ikke mindre. X er også 3 timer, og ser ikke at det er noe særlig bedre.

2T gir ikke realfagpoeng fordi det er et fellesfag, og ikke et real-programfag.

Klarer uansett ikke helt å skjønne vitsen med 2T, enten velger man R1 eller 2P, trengs ikke noen mellomting :P


Videre er vel P beregnet på de som sliter litt med Matematikk og som bare vil ha studiekompetanse osv. Hadde Norge blitt en bedre plass å bo hvis alle hadde gått ut med bestått R2?
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

"Videre er vel P beregnet på de som sliter litt med Matematikk og som bare vil ha studiekompetanse osv. Hadde Norge blitt en bedre plass å bo hvis alle hadde gått ut med bestått R2?"

Selvfølgelig.
fbhdif
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 22/03-2007 17:48

Jeg ser på matematikk X som et veldig fint fag. Det tar for seg spennende matematikk man ellers ikke ville støtt så mye på på vgs. Men jeg tror matematikk X egner seg best for dem som er interesserte i matte, og har matte R i tillegg.
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

andhou skrev:Det må du sikkert sjekke opp på din skole hvordan de arrangerer. Uansett, X er ikke et programfag, men blir sett på som et fellesfag. Siden man skal ha 30 timer hvert år i tre år (15t felles og 15t programfag/valgfag VG2 og 3) tror allikevel 4 programfag + X bør la seg gøre fordi før X ble innført, fikk nemlig de som valgte R1 27 uketimer, siden de ikke hadde 2P/2T og ble derfor nødt til å velge 4 programfag (32uketimer). Sjekk allikevel opp med noen som har peil, rådgiver feks.
Matematikk X er ikke et fag som alle må ha, altså er et programfag under programområde realfag. Selv om matematikk X erstatter fellesfagmatten, betyr det ikke at det er et fellesfag selv.

Og forresten så ble matematikk X innført samtidig som matematikk R.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Doffen skrev:Matematikk X er ikke et fag som alle må ha, altså er et programfag under programområde realfag. Selv om matematikk X erstatter fellesfagmatten, betyr det ikke at det er et fellesfag selv.

Og forresten så ble matematikk X innført samtidig som matematikk R.
På min skole vil jeg ikke si det er et programfag, det ikke teller som 2. fag (i tillegg til R1) fra realfagblokken som gjør det mulig å ta 3. programfag fra enten språk eller samfunssfag/økonomiblokken. Dessuten trenger man vel ta R1 for å kunne ta X. Får man realfagpoeng for faget forresten?

Beklager uansett all misledende informasjon...
catrine
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 30/09-2007 20:39
Sted: Alta

Klarer uansett ikke helt å skjønne vitsen med 2T, enten velger man R1 eller 2P, trengs ikke noen mellomting :P


^^ Altså, er ikke alle som kan ta R1 fordi man har for mange timer fra før av, og 2P kan bli veeldig lett for noen, så da er 2T et utmerket alternativ..

og Matte x er et valgfag, der man lærer om f.eks irrasjonelle tall, noe man ikke går ordentlig inn på i de andre mattefaga.

Og overgangen fra 1T til R1 er faktisk større enn man skulle tro.. Bare sånn til opplysning :p
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

^^ Altså, er ikke alle som kan ta R1 fordi man har for mange timer fra før av, og 2P kan bli veeldig lett for noen, så da er 2T et utmerket alternativ..
Det er slik at hvis man tar R1 så må man velge enda et, så det blir det samme om du velger R1 eller 2T, det er egentlig bare 2T som er et tøysete fag.
og Matte x er et valgfag, der man lærer om f.eks irrasjonelle tall, noe man ikke går ordentlig inn på i de andre mattefaga.
Endelig skal vi lære om de irrasjonelle tallene :P

"Everything in mathematics was so rational 'till the irrationals came along"
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Tja, det virkelig nye i Matte X var jo å lære om komplekse tall, men det skader ikke å lære mer om irrasjonelle tall også..
Svar