3MX oppgave (rekker?)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
KjetilV
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/12-2004 23:04
Sted: Skien

En bedrift slipper ut 14 tonn CO2 i året. De har som ambisjon å redusere utslippene med 7% i året fremover.

a) Hvor mange år går det før utslippet er mindre enn 1 tonn i året.

b) Hvor mange tonn CO2 kan vi forvente at utslippene i alt vil bli fremover i tiden?
Pachinko
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 30/09-2007 18:02
Sted: Porsgrunn

Kjetil..? Næsj? Hahahaha. Aaahahaahah. Hoho.

OK, greit.

Fikk a besvart i det andre temaet, som du sikkert har sett, og det er visst ikke noe mer hokus pokus enn en geometrisk rekke (med mindre du har fått noe annet opplyst av læreren?) der [tex]k=0,\!93[/tex], dvs [tex]k\in<-1,\,1>[/tex], som igjen betyr at den konvergerer, noe vi kan utnytte i oppgave b. Vi har en fin formel for summen av uendelige konvergerende rekker:

[tex]S=\frac{a_1}{1-k}[/tex]

Regner med du klarer sette inn tall og sånt... Jeg fikk 200 som svar, noe som forhåpentligvis stemmer. Hørte noen av de andre i klassen fikk noe annet, men jeg vet ikke. Det er uansett megateite oppgaver uten rotfeste i virkeligheten. ;( Du har vel ikke hentet innleveringsoppgavene (hvis du leverte dem, da), regner jeg med? Kunne vært kjekt å vite om svarene vi fikk var riktig eller gale før vi hadde prøve... Så hvis du vet noe, spytt ut? :)

Øv godt til i morra, da.
KjetilV
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/12-2004 23:04
Sted: Skien

Ser jo nå at svaret er 200 I b)

[tex]S=\frac{a_1}{1-k}=\frac{14}{1-0,93}=\frac{14}{0,07}=200[/tex]

Sjekk PM. :shock:
Svar