Skal det være så vanskelig??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MartinAB
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 13/04-2007 19:22

1:

[tex]\frac{5\cdot10^{-5} + 5\cdot10^{-4}}{1,1\cdot10^{-4}}[/tex]

Denne har jeg prøvd på, men finner ingen regler som sier hvordan jeg skal gjøre den :(
Digger matte og går på ungdomsskolen!
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Du kan jo multiplisere med [tex]10^5[/tex] oppe og nede. Da får du

[tex]\frac{5\cdot 10^{-5+5}+5\cdot 10^{-4+5}}{1,1\cdot 10^{-4+5}}=\frac{5+50}{11}=5[/tex]
MartinAB
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 13/04-2007 19:22

Ok, men hva er regelen for det? Så jeg husker det.
Digger matte og går på ungdomsskolen!
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det er ingen regel. Matematikk baserer seg på kreativitet og forståelse. Dette kan du utvikle ved å trene på oppgaver.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Så lenge du utvider en brøk oppe og nede likt forandrer du ikke størrelsen på brøken totalt. Brøken du skrev opp først gir jo også 5 som svar.

svarte likt her mrcreosote, men vil du ikke si at det er en regel at man kan utvide oppe og nede med samme mengde da? Går sikkert ann å formulere dette på en bedre måte matematisk sett, men du skjønner hva jeg mener.
Sist redigert av Mayhassen den 07/10-2007 21:31, redigert 1 gang totalt.
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Det er flere regler involvert her. Her er de viktigste:

* Regelen om brøkutvidelse. Brøkens verdi endrer seg ikke om du multipliserer oppe og nede med samme tall.

** Distributiv lov: (a+b)c=ac+bc

***Multiplisere sammen potenser med felles grunntall:
[tex]a^b\cdot a^c=a^{b+c}[/tex]
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Takk fish, der kom det en bedre formulering :D
MartinAB
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 13/04-2007 19:22

mrcreosote skrev:Det er ingen regel. Matematikk baserer seg på kreativitet og forståelse. Dette kan du utvikle ved å trene på oppgaver.
Vet du hvor jeg kan finne slike oppgaver? :)

Da tenker jeg på bortsett fra matte-boka.
Digger matte og går på ungdomsskolen!
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Mayhassen skrev:svarte likt her mrcreosote, men vil du ikke si at det er en regel at man kan utvide oppe og nede med samme mengde da? Går sikkert ann å formulere dette på en bedre måte matematisk sett, men du skjønner hva jeg mener.
Joda, jeg mistolka til at spørsmålet gjaldt om det fantes en konkret regel for å regne ut slike oppgaver. Sjølsagt baserer utregninga her seg på regler som all annen matematikk.
Svar