3MX: Vektorer i rommet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jippi
Cantor
Cantor
Innlegg: 147
Registrert: 13/12-2006 15:16

Hei

Har en oppgave her:

Bilde

Kan noen hjelpe? Skjønner ikke hvordan man skal regne denne.

Fasit: -1

Husk, 3mx-pensum bare, ikke noe innviklet forklaringer ! :-)

På forhånd tusen takk for raskt og forståelig svar.

mvh
JiPpI
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Skjønner du hva [tex]\vec{a}+t\vec{b}[/tex] står for?

Forhåpentligvis ser du at det representerer en vektor. Denne vektoren er ikke entydig gitt, fordi du har en variabel [tex]t[/tex] som kan være hva som helst. Du kan reglene for vektorregning, og siden du har vektor [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex] kan du sette opp vektoren på koordinatformen.

Du vet hva som skal stemme for at to vektorer skal stå vinkelrett på hverandre? Skalaproduktet av dem skal være lik 0. Finn derfor skalaproduktet mellom dem, og sett det lik 0. Se om du kan isolere [tex]t[/tex].
Jippi
Cantor
Cantor
Innlegg: 147
Registrert: 13/12-2006 15:16

Får ikke til dette jeg.

Kan noen hjelpe?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Vis hva du kommer fram til i det minste. Så kan du vise nøyaktig hva du er usikker på.
Jippi
Cantor
Cantor
Innlegg: 147
Registrert: 13/12-2006 15:16

Formelen for vinkelen mellom to vektorer er:

cos (u, v) = u*v / |u|*|v|

setter

0 = u*v / |u|*|v|


u vektor = a + tb
v vektor = c

Stemmer dette?

Får ikke til!!

(PS! Skal være piler over alle bokstavene)
Jippi
Cantor
Cantor
Innlegg: 147
Registrert: 13/12-2006 15:16

Jeg begynte sånn:

0 = [-2,1,0] + t[1,-2,2] * [4,2,-3] / |u|*|v|

0 = t[-1,-1,2] * [4,2,-3] / t|[-1, -1, 2]| * |[4,2,-3]|

0 = -12 t / t* [symbol:rot]((-1)^2 + (-1)^2 + 2^2) * [symbol:rot](4^2 + 2^2 + (-3)^2)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Du vet jo at hvis [tex]|\vec{a}|\cdot|\vec{b}| \cos{v} = 0[/tex], så er [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = 0[/tex]! Det er ikke nødvendig å sette formlene sammen her.
Jippi
Cantor
Cantor
Innlegg: 147
Registrert: 13/12-2006 15:16

Skjønner ikke noe av det du skriver.

Hva har jeg gjort feil i utregningen din??

PS! Det som hadde vært mest hjelp i akkurat nå er om du hadde regnet hele denne oppgaven og fått sammenlignet med det jeg har gjort!

Håper du gjør det.

Takk

Reidar
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Vektoren som gitt er [tex]\vec{v} = [-2,1,0] + t[1,-2,2] = [t-2,1-2t,2t][/tex]
Vektoren normalvektoren dens er [tex]\vec{c}[/tex]


Du tar å regner ut for t når skalaproduktet mellom disse er lik 0. Altså:

[tex]\vec{v} \cdot \vec{c} = 0 \\ [t-2,1-2t,2t] \cdot [4,2,-3] = 0 \\4(t-2)+2(1-2t)-3(2t) = 0[/tex]

Resten tar du selv.
Svar