Jeg sliter litt med to likninger her som jeg har løst på feil måte ved å bruke en regel som ikke eksisterer. Trenger hjelp til å løse disse likningene! Tusen takk!
1) e[sup]2x[/sup]+1=5
2) e[sup]2x[/sup]+e[sup]x[/sup]=6
NATURLIG LOGARITME - LIKNING
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
1)
Flytt over 1. Du får da [tex]e^{2x} = 6[/tex]. Ta den naturlige logaritmen av begge sider:
[tex]\ln e^{2x} = \ln 6[/tex]
[tex]2x \cdot \ln e = \ln 6[/tex]
Nå ser du vel hva du kan gjøre ...
Du ser kanskje at 2) ligner på en andregradslikning med [tex]e^x[/tex] som ukjent?
Flytt over 1. Du får da [tex]e^{2x} = 6[/tex]. Ta den naturlige logaritmen av begge sider:
[tex]\ln e^{2x} = \ln 6[/tex]
[tex]2x \cdot \ln e = \ln 6[/tex]
Nå ser du vel hva du kan gjøre ...
Du ser kanskje at 2) ligner på en andregradslikning med [tex]e^x[/tex] som ukjent?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
En liten skjønnhetsfeil på 1) der?
Du mener vel e[sup]2x[/sup]=4
Du mener vel e[sup]2x[/sup]=4
Sist redigert av Olorin den 04/12-2007 13:12, redigert 1 gang totalt.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Hei, anbefaler å pugge potensreglene, de får du bruk for igjen og igjen og igjen. MANGE oppgaver simplifiseres vha potensregler.
Når du har en likning med flere e-funksjoner er det ofte meningen at den skal løses som en andregradsligning.
Disse er ofte "kamuflert", f.eks. i oppgaven din:
[tex]e^{2x}+e^x=6[/tex]
Husk potensregelen [tex](a^p)^q=a^{p\cdot q}[/tex]
Hva kan du substituere her for å få en annengradslikning?
Når du har en likning med flere e-funksjoner er det ofte meningen at den skal løses som en andregradsligning.
Disse er ofte "kamuflert", f.eks. i oppgaven din:
[tex]e^{2x}+e^x=6[/tex]
Husk potensregelen [tex](a^p)^q=a^{p\cdot q}[/tex]
Hva kan du substituere her for å få en annengradslikning?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Det er helt korrekt. Kan gi deg et hint; prøv litt og si ifra om du står fast (ingen skam:)
[tex]e^{2x} = (e^x)^2[/tex] <-- N.B. Potensregel
Sett [tex]u=e^x[/tex] hvordan ser likninga ut da?
[tex]e^{2x} = (e^x)^2[/tex] <-- N.B. Potensregel
Sett [tex]u=e^x[/tex] hvordan ser likninga ut da?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Nei, skal du ta "ln av begge sidene" blir det slik;
ln(et + eller + annet)=ln(et + eller + annet)
ikke ln(et)+ln(eller) osv..
Setter du [tex]u=e^x[/tex] (Du skriver om / bytter ut)
Kan du skrive likninga di som en andregradslikning..
[tex](e^x)^2+e^x-6=0[/tex]
Innfører u
[tex]u^2+u-6=0[/tex]
Da burde resten gå greit?
ln(et + eller + annet)=ln(et + eller + annet)
ikke ln(et)+ln(eller) osv..
Setter du [tex]u=e^x[/tex] (Du skriver om / bytter ut)
Kan du skrive likninga di som en andregradslikning..
[tex](e^x)^2+e^x-6=0[/tex]
Innfører u
[tex]u^2+u-6=0[/tex]
Da burde resten gå greit?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Jepp.
'
Hvis u = 2
Og du har satt u=e^x
da må jo den ene løsningen være:
[tex]u=e^x=2[/tex]
'
Hvis u = 2
Og du har satt u=e^x
da må jo den ene løsningen være:
[tex]u=e^x=2[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Stemmer!
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Hvorfor skal du det? Hva om du heller regner gjennom flere like oppgaver, og lærer deg å FORSTÅ det som skjer. Da blir et eksempel i en regelbok nokså overflødig! Regelboklæring får du svi for så det holder om du har tenkt deg videre på universitet/høyskole.