Hva har DU lagt til formelsamlingen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
doktoren
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/09-2007 15:25

Jeg ble nylig fortalt her på forumet at man kan skrive stort sett det man vil i det.. Så hva har DU med?

Jeg tror jeg skal legge til regler fra boken og kanskje litt eksempler fra de aller fleste kapitlene. Tenkte dette var en grei måte å hjelpe hverandre med å fylle opp de 9 sidene:)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Tror jeg har kun ett eksempel, men masse andre varianter av de forskjellige reglene, samt forklaringer der det er naturlig. Også masse annet rart. Primtalliste, f.eks.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Går R1 og har en 2mx/3mx formelsamling og har derfor sleng inn de regler og formler som ikke står der, selv om jeg bare har brukt den til kontroll av formler jeg har en dårlig følelse for. Har såppas interesse for faget og ork til å regne nok oppgaver så de fleste reglene sitter. Blir nok litt annerledes på eksamen/årsprøve, vi får se....
fredrikg
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/11-2006 10:21
Sted: Langesund

Regelbøkene mine er helt clean de.
Nivå: 3MX
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Du kan jo skrive et dikt der..?

Hvis du bruker formelsamlinga til å skrive masse løsningsforslag og fremgangsmåter, så har du misforstått litt - det skal jo helst sitte i hodet. Bla heller gjennom boka og se på oppgavene, og se på hvordan du har gjort dem (du har vel notatene dine fortsatt). Så husker du forhåpentligvis fremgangsmåtene. Hvis ikke så må du bruke knollen der og da og komme frem til en kreativ måte å løse oppgaven på - det er tross alt det matematikk egentlig handler om, ikke å følge en nedskrevet oppskrift for å finne svaret.

Det som faktisk er nyttig å ha med i formelheftet, er en liste over tabber du har hang til å gjøre på prøver. Jeg, for eksempel, har en tendens til å hoppe over en deloppgave her og der, ikke svare på den, fordi jeg har oversett den. Det gjorde jeg på 3mx-eksamen (heldigvis gikk det bra), sist fysikkprøve og ikke minst sist kjemiprøve. Tror ikke jeg har lært enda. :roll:
X:mattejenta:X
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 06/12-2007 09:19

jeg har bare et par eksempler, og noen oppgaver jeg har har regnet og hatt vanskeligheter med.. ikke noe mye egentlig.. :P
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Pascals trekant
[symbol:integral] cos (x) e^x dx
[symbol:integral] ln x dx
Ettpunktsformelen

Det er vel det hele :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

sånt må du ha i huet :P

Det eneste som kan være hjelpsomt er vel normalfordelingstabellen!
og kanskje trigonometriske identiteter, (kanskje ikke på videregående)
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

jeg holder meg bare til en setnings bevis av samtlige millenium problems :P
Svar