R og S matematikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Noe jeg har lurt på en stund er hva R og S matematikk er og hva det innebærer. Kan noen forklare meg dette? :)

Jeg går selv i 10. klasse og undrer litt over vg.

edit:

Også dette med teoretisk og praktisk matematikk ... hva brukes til hva?
Slux
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 06/09-2007 20:19

Du har to retninger i VG1

Teoretisk:
Vanskeligere matte som leder opp til realfagsmattematikk (R), men legger også veien åpen for 2P, 2T og S.

Praktisk:
Lettere matematikk som har fokus på det praktiske, som prosentrening og lettere realfagsregning, åpner for 2P og S

VG2

S matematikk:
Omtrent samme pensum som teoretisk matematikk i VG1, bare ett par kapitler i tillegg. Gir realfagspoeng

R matematikk:
Realfaglig matematikk som bygger videre på den teoretiske matematikken du lærte i VG1, gir realfagspoeng og kreves for å studere til å bli feks ingeniør.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Ok. Takk for svar, skjønte litt mer nå :)
Slux
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 06/09-2007 20:19

Bare spør om jeg er uklar, selv om rådgiver på skolen sikkert er flinkere!

Mitt råd til deg er å ta T matematikk, selv om du kanskje må stå på litt ekstra om du ikke er så flink. Så går du videre med R på vg2 om du har planlagt å ta en av studieretningene som krever R, eller om du liker matematikken, viss ikke kan du gå S om du er sikker på at du ikke skal bruke det, og da hente karakterer på at du er god i pensum allerede.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Synes det var bra jeg, i forhold til hva rådgiveren på skolen sier ... (ny i år og sender mail til andre lærere i håp om å få svar på det vi elever lurer på).

Allerede før jeg begynte på ungdomsskolen, har jeg hatt lyst til å bli sivil økonom. Synes selv at matematikk er helt greit, og har ikke noen store vansker med det. (Tar mye lett).

Så da tar jeg evnt. T matematikk VG1 (krever siv.øk. R?)

Men litt annet, har du/dere noen tanker om hva som er best; samfunnsfag & økonomi eller realfag? Har hørt litt begge deler. (vet dette er et matematikk forum, så forventer ikke all verdens med svar på dette spørsmålet)
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

kimjonas skrev: Så da tar jeg evnt. T matematikk VG1 (krever siv.øk. R?)
Siv.øk. krever minst S2 eller R1.
kimjonas skrev:Men litt annet, har du/dere noen tanker om hva som er best; samfunnsfag & økonomi eller realfag? Har hørt litt begge deler. (vet dette er et matematikk forum, så forventer ikke all verdens med svar på dette spørsmålet)
Hvis du velger en skole med nok elever, vil du trolig ha mulighet til både faget næringslivsøkonomi og den tradisjonelle realfagspakken (matematikk, kjemi og fysikk), fordi man får velge fire fag i vg2, når man har S/R matematikk.
vg 3 - R2
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

ok. Men noe som jeg ikke skjønner er, hva er forskjellen mellom R&S og T&P? er det det samme med nye navn etter den nye lærerplanen?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Oversikten er som følger:

VG1:

- 1T
- 1P

VG2:

- 2T - 3 timers teoretisk matte, bygger på 1T
- 2P - 3 timers praktisk matte, bygger på 1P
- R1 - 5 timers realfagsmatte, krever 1T
- S1 - 5 timers teoretisk matte, bygger på 1T

Valget du tar første året styrer veldig mye hva du kan velge etterpå. Du kan velge R1 etter å ha tatt 1P første året, men det vil bli svært vanskelig.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Okei. Tusen takk for flott svar :) Skjønner mer nå :D
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Å si at siviløkonom krever noe er veldig vanskelig å si. Jeg vil bare si hva min mor hørte da hun var i møte med reprensentanter fra noen universiteter, og disse satt og snakket om X og Y matte, og hva de nå skulle gå over til minstekrav. Men da moren min spurte hva de ville ha som krav etter kunnskapsløftet, siden vi nå har r og s-matte. Og da bare så de rart på henne og lurte på hva dette var. Dette lover bra. Bare tre år til jeg skal inn der, ja :P
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Universitetene må jo bare finne seg i de nye mattefagene, de har jo ikke noe annet valg.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ingen som nevner X-matte her. Er det bare påbygg?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

X-matte er et 3-timers tilleggsfag som noen skoler tilbyr (andre tilbyr fag som geofag X, slik som min skole :()
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Jeg anbefaler virkelig å ta X-matte, hvis det er mulig for dere. Mest geniale matten noensinne!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du aner ikke hvor forbanna jeg er på skolen ...

Geofag X over matte X? WHAT THE FUCK.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar