Bruke like vektorer om hverandre

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Hei,

I en oppgave har jeg kommet fram til [tex]\vec{BE}[/tex] som svar, men fasiten gir [tex]\vec{AD}[/tex] som svar. Jeg ser på figuren i boka at [tex]\vec{BE} = \vec{AD}[/tex]. Mitt spørsmål er om jeg har svart feil, eller riktig, i og med at posisjonen til en vektor er uviktig?

Nadeem
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis vektorene ikke er knyttet til noen koordinater etc. er det vel likegyldig hvilken vektor du oppgir når to vektorer er like. Bare husk at de må ha samme pilretning og lengde for å kunne være like.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

En vektor er ikke "knyttet" til koordinater. De beskriver retning og avstand, og blir kanskje beskrevet av koordinater. Men vektoren som blir beskrevet som den fra A til B er ikke ulik en annen vektor med samme lengde og retning.
nadeem
Cantor
Cantor
Innlegg: 108
Registrert: 19/10-2005 17:56
Kontakt:

Tusen takk begge to!
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Hvis du innfører noen standardvektorer (tror jeg det heter) og kaller AD vektor for a vektor, og du regner ut og får a-vektor som svar, da har du jo riktig ;)
Svar