Sinus, cosinus og tangens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

La A være en vinkel. Dersom A er liten, det vil si mellom 0 grader og 10 grader, er sin A [symbol:tilnaermet] tan A og cos A [symbol:tilnaermet] 1. Forklar dette ved å tegne figur og bruke den pytagoreiske setningen.

Her er jeg blank :(
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dette ser du hvis du faktisk tegner opp figuren!

Du ser at vedliggende katet til A og hypotenusen blir nesten like lange. Det betyr at sinus til A og tangens til A blir motstående katet delt på to nesten like lange sider, og får dermed nesten samme verdi. Hvorfor cosinus blir omtrent 1 ser du vel selv?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Takk for meget god forklaring. Nå skjønte jeg det! :wink: Det var jo egentlig ikke så vanskelig...
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Svar