Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg var inne i forrige uke angående denne oppgaven, men jeg forsto ikke alt Jsom kom inn i forbindelse med løsningen av denne oppgaven. Jeg er kjent med kvadratsetningene, men klarer ikke å løse oppgaven. Jeg har mangelfulle mattekunnskaper og trenger veiledning.
Jeg har kommet til å ordne X=21/Y og satt denne inn i den andre likningen.
(21/Y)^2 + Y^2 = 58
Men videre kommer jeg ikke. Kan 21 dividert på y anvendes i kvadratsetningene?
Dersom noen kan fortsette på løsningen frem til likningen er ordnet og jeg kan sette den inn i andregradsformelen er jeg meget fornøyd. Jeg trenger hjelp til å komme videre nå. Håper noen sender inn forslag.
Han er vel ute etter fremgangsmåten å løse slike på. Man ender vel opp med en fjerdegradslikning som gir løsningene |x| = 3 og |y| = 7 eller |x| = 7 og |y| = 3
EDIT: Kommer med litt hjelp. Ikke skyt meg om det fins en lettere måte ...
Løs denne for å finne [tex]y^2[/tex]. Videre må du huske at y er roten av hver av disse, som igjen er både positiv og negativ. Klarer du å finne x-verdiene nå?
Ja, nå klarer jeg å løse oppgaven videre. Roten av 49 og roten av 9 blir + - 7 og + - 3.
Lurt å forkorte. Hvor finner dere alle symbolene som dere bruker på denne diskusjonssiden, f.eks. opphøyd i andre osv?
[tex]x = \frac{-b\pm\sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}[/tex]
Du kan sitere dette svaret, eller holde musen over bildet for å se hva som ble skrevet for å få det opp. (Husk å bruke [ tex ]-klammene).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu