Likningssett. Ønske om løsningsforslag.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
torefrabryne
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/12-2007 23:29
Sted: Bryne

Løs likningssettet

X^2 + Y^2 =58
X * Y = 21[/b]

Jeg var inne i forrige uke angående denne oppgaven, men jeg forsto ikke alt Jsom kom inn i forbindelse med løsningen av denne oppgaven. Jeg er kjent med kvadratsetningene, men klarer ikke å løse oppgaven. Jeg har mangelfulle mattekunnskaper og trenger veiledning.

Jeg har kommet til å ordne X=21/Y og satt denne inn i den andre likningen.
(21/Y)^2 + Y^2 = 58

Men videre kommer jeg ikke. Kan 21 dividert på y anvendes i kvadratsetningene?

Dersom noen kan fortsette på løsningen frem til likningen er ordnet og jeg kan sette den inn i andregradsformelen er jeg meget fornøyd. Jeg trenger hjelp til å komme videre nå. Håper noen sender inn forslag.

Med vennlig hilsen Tore Fra Bryne :)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

hmm... vet ikke om jeg skjønner hva du mener, men 21 kan jo deles på 3 eller 7 og hvis du tenker x=3 og y=7 så går det opp?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Han er vel ute etter fremgangsmåten å løse slike på. Man ender vel opp med en fjerdegradslikning som gir løsningene |x| = 3 og |y| = 7 eller |x| = 7 og |y| = 3

EDIT: Kommer med litt hjelp. Ikke skyt meg om det fins en lettere måte ...

I) [tex]x^2 + y^2 = 58[/tex]
II) [tex]xy = 21[/tex]
[tex] x = \frac{21}{y}[/tex]

I) [tex]\left(\frac{21}{y}\right)^2 + y^2 = 58[/tex]

[tex]\frac{441}{y^2} + y^2 = 58[/tex]

[tex]y^4 - 58y^2 + 441 = 0[/tex]

Innfører [tex]u = y^2[/tex]

[tex]u^2 - 58u + 21^2 = 0[/tex]

Løs denne for å finne [tex]y^2[/tex]. Videre må du huske at y er roten av hver av disse, som igjen er både positiv og negativ. Klarer du å finne x-verdiene nå?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
torefrabryne
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/12-2007 23:29
Sted: Bryne

Tusen takk Vektormannen.

Ja, nå klarer jeg å løse oppgaven videre. Roten av 49 og roten av 9 blir + - 7 og + - 3.
Lurt å forkorte.
:) Hvor finner dere alle symbolene som dere bruker på denne diskusjonssiden, f.eks. opphøyd i andre osv?

Tusen takk for hjelpen. Tore Fra Bryne. :D
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er et språk som kalles TeX (uttales tekh') og er utviklet av informatikkens superguru Donald Knuth.

En liten innføring får du her:
http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html

[tex]x = \frac{-b\pm\sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}[/tex]
Du kan sitere dette svaret, eller holde musen over bildet for å se hva som ble skrevet for å få det opp. (Husk å bruke [ tex ]-klammene).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar