Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gnom2050
Cantor
Cantor
Innlegg: 132
Registrert: 19/08-2005 16:26
Sted: Jessheim

Per skal over en elv.
Elva er 50 m bred, og har en strømføring på 0,5m/s
Per roer med en hastighet på 1 m/s

Per vet at hvis han roer vinkelrett mot den andre siden, vil han havne lengre ned, fordi strømmen drar han ned.
Derfor starter Per med en vinkel på 60 grader mot strømmen.

Hvor langt tid bruker Per, og hvor på elvebredden på motsatt side havner han?




Jeg har brukt:
cos A = hosliggende katet/hypotenus. Og funnet at Pers utvalgte rute er [symbol:tilnaermet] 58 meter lang. Derfor bruker han 58 sekunder, sånn ca.

Men hvor langt ned kommer han. Må jeg da lage en tegning og så tegne vektoren til strømmen halvparten så langs som elvebredden og forskyve den så den ligger der Per hadde kommet hvis ikke strømmen hadde vært der?

Eller skal jeg si at siden han bruker 58 sek og vannføringen er 0,5 m/s så vil han havne 29 meter lengre ned?

Eller er det et tredje alternativ jeg ikke har forstått?
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

Er det oppg. 5.24 her?http://sinusr1.cappelen.no/binfil/downl ... ?did=26790
Står et løsningsforslag her, selv løste jeg oppgaven ved å finne ut hvor mye lengre oppe punktet (E) han siktet på var.
sin 30=E/58m
E=29m
Siden punktet var 29 m overfor det ønskede punktet, vil han havne i det ønskede punktet (29m ovenfor-driver ned 29m=0)

Håper du skjønte det, var vanskelig å forklare uten figur.
vg 3 - R2
gnom2050
Cantor
Cantor
Innlegg: 132
Registrert: 19/08-2005 16:26
Sted: Jessheim

Jo det var den oppgaven jeg tenkte på!

Takk for hjelpen!
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
Svar