Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Du har en trekant ABC. Vinkel A = 62 grader. Motstående katet = x. Hosliggende katet = 2,0. Hypotenus = 2,5. Vinkel A ligger mellom hypotenusen og den hosliggende kateten.

Regn ut lengden x på figuren. Målene er i centimeter
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Mistenker at du gjør et par grove antagelser, men jeg kan ikke hjelpe deg fordi du ikke viser hva du har gjort! Er [tex]x = 1.5[/tex] eller noe annet?
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Fant enda engang ut at jeg hadde gjort en grov antakelse. Jeg tenker alltid at trekantene er rettvinklete men har lært nå, dette skal jeg passe på nå :) Oppgaven blir vel sånn her;

[tex]x^2[/tex] = [tex]2,0^2 + 2,5^2 - 2 \cdot 2,0 \cdot 2,5 \cdot cos 62[/tex]

[tex]x^2[/tex] = [symbol:rot] [tex]5,555[/tex]

[tex]x = 2,4[/tex]

:)
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Svar