Hva er nytt i matematikk i videregående (inndelingen og fag)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
torefrabryne
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/12-2007 23:29
Sted: Bryne

Jeg lurer på hva som er nytt angående matematikk i videregående?

I min tid var det 1MA og siden ble det 1M(felles) og valget mellom 1y eller 1x, der x var noe mer krevende enn 1Y.

Nå tror jeg det er at alle må velge mellom 1p(praktisk) eller 1T (teoretisk). Det nye med de nye kursene er at elevene har derivasjon på første året. Tidligere hadde de derivasjon på andre året osv....

Andre og trede året på videregående har sikkert også navn og betegnelser på kursene. Er det noen som kan kort forklare hva de ulike kurs heter? Jeg har sett at noe heter R1 og X, men vet ikke om dette er ekstra matte eller om det er på 2. eller 3. året.

På forhånd takk. :D Tore fra Bryne
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Første året:

1P (Praktisk matte 5t)
1T (Teoretisk matte, vanskeligere 5t)

Andre året:

2P (Praktisk matte forts. 3t)
2T (Teoretisk matte forts. 3t)

1S (Samfunnsrettet matte, vanskeligere enn 2P, 5t)
1R (Realfagsmatte, vanskeligere enn 2T, 5t)
X (Matte-x, et fag som tar opp tallteori, imaginære tall og statistikk, 3t)

Tredje året

2S (Samfunnsrettet matte forts., 5t)
2R (Realgfagsmatte forts., 5t)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Og, bare for å få det på det rene, er det slik at alle skoler er pliktige til å tilby alle fagene? (Jeg tenker spesielt på Matte-X.)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hvis de er det, så skjer det hvertfall ikke.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tror ikke det er et krav til skolene nei. Her har de valgt Geofag X i stedet for Matte X.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

:' (
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

JA, det er forbanna surt. Jeg vil også lære om imaginære tall, tallteori, og alt annet kjekt som aldri har blitt lært på vgs før! >: (

On topic skal det vel nevnes at derivasjon er delvis flyttet til 1T, men det er nokså begrenset hva man lærer. Mesteparten lærer man i R1. Integrasjon er derimot flyttet til R2 (altså tredje året).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Må vel legge til at man skal ha matte andreåret. Og X eier :P
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Har du X? Hvordan er det i forhold til T-matten. Jeg synest den er relativt lett, men jeg har hørt at X er en del vanskeligere. (Den dekker vanskeligere emner?)
Er den vanskeligere? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er vel ikke så lett å sammenligne de to, da X så og si bare introduserer helt nye konsepter, som komplekse tall, modulo, og mye annet. T bygger jo i stor grad videre på det man har lært på ungdomsskolen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Som sagt, ja. T har en mer naturlig følger som R1, og X er på siden av dette. Det er egentlig ikke veldig vanskelig, bare anderledes, så du må lære deg å tenke helt på nytt.. Gøy er det :D
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Vi satser på å få en fullstendig temaside for X i løpet av året. Ikke fordi vi tror at faget kommer til å ”ta av som breddefag”, men fordi vi liker emnene og muligheten til å leke og fordype seg. Noe er allerede publisert under Per.
MVH
KM
cornflake
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 15/05-2007 22:09

Trignometri-pensumet er også styrket på førsteåret. Før lærte man de vanlige forholdene for sin, cos og tan, men nå lærer vi også sinussetning og cosinussetning. Det står faktisk i boka mi under noen repitisjonsoppgaver at det er tatt fra 2MX eksamen.
Svar