Heisann
Noen som kan hjelpe meg med denne, jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre når rottegnet er der, hehe.
[tex]\Large (x^2+3x)(\sqrt{x+1}-4)=0[/tex]
Dette har jeg forsøkt å gjøre.
1. Jeg vil fjerne rottegnet og kvadrerer
[tex]\Large ((x^2+3x)(\sqrt{x+1}-4))^2=0[/tex]
irrasjonell likning, 2MX
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er ikke nødvendig å kvadrere her. her har du to faktorer; a*b=0 der a eller b må være null for at likningen er oppfylt. ser du hva som er a og b her?
Da får du to enkle likninger som du kan løse
Da får du to enkle likninger som du kan løse
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ser du har fått hjelp, men i steg 2 gjør du feil.
[tex](a-b)^2 \neq (a^2 - b^2)[/tex]!
[tex](a-b)^2 \neq (a^2 - b^2)[/tex]!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Ser i tråden du gav meg at jenta der også hadde problemer med denne. Har faktisk ikke lært at a*b=0 enda. Denne likningen er tatt fra oppgaveheftet som hører til læreboken.
Jeg skal prøve å forstå det, men her er det hull i kunnskapen.
Jeg skal prøve å forstå det, men her er det hull i kunnskapen.
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
At du får 0 når du ganger noe med 0 lærte du på barneskolen. Det skal ikke så mye tenking til for å forstå at når du har to faktorer som skal bli 0, må en av dem være 0 (eller begge da).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Hehehe, du har så rett så rett. Farlig å henge på forumet, mye enklere å la dere tenke for meg
Fra spøk til alvor. Jeg setter virkelig pris på hjelpen deres. Å ta privatisteksamen i 2MX hadde nok blitt vanskelig uten dere
Etter hva dere har sagt skal det bli noe som dette. Kan dere verifisere om dette er riktig eller ei?
a*b=0, så:
[tex]\Large (x^2+3x)(\sqrt{x+1}-4)=0[/tex]
[tex]x^2+3x = 0[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]\sqrt{x+1}-4=0[/tex]
Deretter tar jeg likning 1:
[tex]\Large x^2+3x = 0[/tex]
[tex]x=\frac{-3\pm\sqrt{(3)^2}}{2 \cdot 1}[/tex]
[tex]x=\frac{-3\pm 3}{2}[/tex]
[tex]x=-3[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]x=0[/tex]
Så til neste likning:
[tex]\Large \sqrt{x+1}-4=0[/tex]
[tex](\sqrt{x+1})^2=4^2[/tex]
[tex]x+1=16[/tex]
[tex]x=15[/tex]
De tre potensielle svarene er nå:
[tex]x=0[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]x=-3[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]x=15[/tex]
For å finne ut om noen av svarene er falske, må jeg nå sette prøve på dem.
[tex]x^2+3x = 0^2 + 3 \cdot 0 = 0[/tex]
[tex]x^2+3x = (-3)^2 + 3 \cdot (-3) = 9 - 9 = 0[/tex]
[tex] \sqrt{x+1}-4=\sqrt{15+1}-4 = \sqrt{16}-4=4-4 = 0[/tex]
Dette sier at alle tre løsningene er riktige, men fasit sier bare 0 og 15. Hvordan kan dette ha seg?
Fra spøk til alvor. Jeg setter virkelig pris på hjelpen deres. Å ta privatisteksamen i 2MX hadde nok blitt vanskelig uten dere
Etter hva dere har sagt skal det bli noe som dette. Kan dere verifisere om dette er riktig eller ei?
a*b=0, så:
[tex]\Large (x^2+3x)(\sqrt{x+1}-4)=0[/tex]
[tex]x^2+3x = 0[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]\sqrt{x+1}-4=0[/tex]
Deretter tar jeg likning 1:
[tex]\Large x^2+3x = 0[/tex]
[tex]x=\frac{-3\pm\sqrt{(3)^2}}{2 \cdot 1}[/tex]
[tex]x=\frac{-3\pm 3}{2}[/tex]
[tex]x=-3[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]x=0[/tex]
Så til neste likning:
[tex]\Large \sqrt{x+1}-4=0[/tex]
[tex](\sqrt{x+1})^2=4^2[/tex]
[tex]x+1=16[/tex]
[tex]x=15[/tex]
De tre potensielle svarene er nå:
[tex]x=0[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]x=-3[/tex] [tex]\vee[/tex] [tex]x=15[/tex]
For å finne ut om noen av svarene er falske, må jeg nå sette prøve på dem.
[tex]x^2+3x = 0^2 + 3 \cdot 0 = 0[/tex]
[tex]x^2+3x = (-3)^2 + 3 \cdot (-3) = 9 - 9 = 0[/tex]
[tex] \sqrt{x+1}-4=\sqrt{15+1}-4 = \sqrt{16}-4=4-4 = 0[/tex]
Dette sier at alle tre løsningene er riktige, men fasit sier bare 0 og 15. Hvordan kan dette ha seg?
Sist redigert av MatteNoob den 10/01-2008 22:34, redigert 1 gang totalt.
Utrolig bra side ja. Satser på å få litt hjelp utover våren mens jeg tar ingeniørmatematikk 2
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer