3. Gradsligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Lars Sch
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 12/01-2008 23:41
Sted: Bergen

Hei og god kveld.

For noen dager siden satt jeg med en 4.gradsligning som jeg skulle løse til 0. Der ble jeg fortalt at substutisjon var tingen og det fungerte også.

Nå pusler jeg med en 3.ligning f(x)= 0,4x^3 - 0,6x^2 - 2,4x - 0,5, der det ikke er mulig å utføre substutisjon. Nå mener dere vel at jeg skal bruke polynomdivision, men hvordan finner jeg ut hvilket tall jeg skal dele på? finnes det en teknikk der man lettest finner ut hva den er delbar på?

MVH Lars :)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Du kan finne en verdi for x slik at f(x) = 0 (prøving og feiling/lese av kalkisen).
Da har du funnet en rot til polynomet (f.eks r). Da kan du ta polynomdivisjon med f(x) : x-r så får du en annengradsligning.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lars Sch
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 12/01-2008 23:41
Sted: Bergen

Ok, så det du mener er at det ikke finnes en metode å finne det første x-punktet?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Når du har en n-tegradslikning der n er 4 eller mindre, finnes det en "ABC-formel" der du kan putte inn koeffisientene og få ut alle røttene nøyaktig, men for n>2 er jo disse formlene veldig grafsete. Men de finnes, så det er mulig å komme frem til løsningene nøyaktig.

Mer praktisk er det nok å bruke kalkulator/numeriske metoder til å finne en av røttene, og så bruke polynomdivisjon.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Her kan du se dem:
http://www.josechu.com/ecuaciones_polin ... lucion.htm

Hold deg til metodene jeg ga du. ;)

Og til de spesielt interesserte, slik løser man fjerdegradsligninger:
http://www.josechu.com/ecuaciones_polin ... lucion.htm

Og i følge Niels Henrik Abel så er det umulig å løse femtegradsligninger. 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Markonan skrev:Og i følge Niels Henrik Abel så er det umulig å løse femtegradsligninger. 8-)
Eller noen som helst høyere grad.

Presisering; det er selvfølgelig mulig å løse en gitt 5.-gradslikning, f.eks [tex]x^5 = 2[/tex], men det er umulig å løse alle.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hehe. Du har allerede innarbeidet en ufordragelig nøyaktighet; du er en sann matematiker. ;)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Presisering; jeg er nøyaktig når jeg gidder.
Det er det vel kanskje flere enn meg som er.
Ice
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 13/01-2006 23:34
Sted: Trøndelag

sEirik skrev: Presisering; det er selvfølgelig mulig å løse en gitt 5.-gradslikning, f.eks [tex]x^5 = 2[/tex], men det er umulig å løse alle.
Trodde Abel fant ut at det ikke fantes en generell formel for løsninger av 5. gradspolynomer eller høyere.
Finnes det uløselige 5.gradsligninger?
Bare nysgjerrig ^^
Èg er Islendingur :P
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Ice skrev:Trodde Abel fant ut at det ikke fantes en generell formel for løsninger av 5. gradspolynomer eller høyere.
Finnes det uløselige 5.gradsligninger?
Bare nysgjerrig ^^
Det er litt avhengig av hvilke verktøy du kan bruke. Skal du begrense deg til addisjon, subtraksjon, divisjon, multiplikasjon og rotutdragning tror jeg det finnes 5. gradslikninger du ikke kan løse. Dog, kan du jukse litt skal det gå greit, sier Wikipedia.
Svar