Kvantitativ Forskningspsykologi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Tittelen forteller hvilket svar jeg fikk da jeg spurte hvilket nivå han var på. Han trengte hjelp til en sigma-oppgave. Ikke vet jeg, men noen som vet hvordan man løser/tolker denne?

[tex]\sqrt{\Sigma5}[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Sigma betyr vel som regel sum, men de gangene jeg har sett det er det også med en summasjonsindeks og grenser, f.eks. [tex]\sum_{n = 1}^{5} n = 1+2+3+4+5 = 15[/tex].

Men vet ikke helt hvordan det skal tolkes det du kommer med :P (Roten av summen av 5? hæ?)

Får rope på guruene ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ja, noe à la dette fant jeg på databasen Per. Jeg og flere andre spekulerer i om dette er en trolloppgave, men jeg vet ikke.
Har noe mattegreier som må gjøres og jeg er helt elendig i matte...
Sett at det er en oppgave som er: "tegnet for sigma" og så 5.
Hva gjør jeg?
---
Ja, den sigmaen. Vet det er tegnet for sum, men sum av hva?
Hvis oppgaven er kvadratroten av sigma 5
Skjønner ingenting jeg...
---
Nivå i hva? Kvantitativ forskningspsykologi, hvis det var det du mente...
---
Du må gjerne forklare meg på hvilken måte dette vil hjelpe meg, J Nissen. Jeg vet hva sigmategnet betyr, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal "bruke" det i et regnestykket. Har aldri vært borti sigma i matteregning før...
Bankhvelv: Ja, det er matte. Kvantitativ forskning innebefatter som regel matte (også innenfor psykologi).
Sitert fra et annet diskusjonsforum. Alle disse er hans svar i tråden. Men jeg skjønner heller ikke hvordan han får det til.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

De eneste gangene jeg har vært borti sigma-notasjon uten grenser spesifikt oppgitt, har det vært fordi det har vært opplagt hva som er ment - gjerne summen av alle mulige verdier, f.eks. hvis du skal ha summen av en endelig følge.

Hvis [tex]a_1,...,a_5 = 2,4,6,8,10[/tex] så kunne man f.eks. skrevet [tex]\Sigma a[/tex] og med det ment [tex]a_1 + ... + a_5 = 2+4+6+8+10[/tex].

Men [tex]\Sigma 5[/tex]?!?

Tror konklusjonen må være at uttrykket er meningsløst?


Men la meg få presentere min teori; i oppgaven står det slett ikke [tex]\sigma 5[/tex], men han klarer ikke å forklare hva som egentlig står der?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg definerer

[tex]\Sigma 5 = \frac{\infty}{0}[/tex]

Edit: det kan godt stemme sEirik
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har sett sånne forkortede sigmaer i statistikk, når man jobber med uttrykk der det er 10 stk sigmaer som alle har like grenser.

Tror derimot at det betyr man skal summere 5 i ganger, som bare ikke er tatt med i innlegget.

F.eks
[tex]\sum_{\small i=1}^{5} 5 = 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 25[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Limer inn videre fra tråden:
Jeg vet ingenting om sigma og sum-funksjon :) Mulig jeg har forklart ting litt dårlig. Jeg skal prøve å beskrive oppgaven litt bedre, jeg tuller ikke med dere og det er ikke noe form for eiing av dere jeg prøver på her...
Jeg har en liste med 15 statistikker. For eksempel 1= 18,00 2= 19,96 osv.
Oppgaven min er å beregne standardavviket til disse 15 statistikkene.
Formelen er som følger: http://bildr.no/view/145689
----
Okay, tror jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre med den ***** sigmaen. Sigmaen = summen av alle de 15 statistikkene.
Gir det mer mening? Her er linken han viser til. http://bildr.no/view/145689
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ja, det er en statistikkoppgave med 15 data (målinger).

Han skal finne standardavviket gitt ved formelen
Bilde

Der [tex]x_i[/tex] er hver av de 15 dataene han nevner, 1 = 18.00, 2 = 19.96 etc.
[tex]\overline{x}[/tex] er gjennomsnittet (vanlig aritmetisk), også kalt forventningsverdien.
N er antall målinger, så i dette tilfellet blir det N-1 = 14.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar