Skrivemåte Sinus & Eksponenter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Hei!

Som alle matematikere er jeg også opptatt av å skrive alt riktig og penest mulig! Og det gjelder også sinus (Invers). Altså:

1.Når man har funnet sinusen til et eller annet, og skal (shift sinuse) ... hva er skrivemåten for det.. på hand ?

2.
Når man skriver eksponenter.. som 5,64 * 10^8 (fks)... kan man skrive det slik: 5,64E8 (small sized E) ?
Sist redigert av mathme den 26/01-2008 17:09, redigert 1 gang totalt.
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1) Skrivemåten for invers-sinus er som for andre inverse funksjoner, [tex]sin^{-1}(x)[/tex]

2) Vi har lært at man skal skrive det på potensform, men det varierer kanskje etter hva man jobber med?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Vektormannen skrev:1) Skrivemåten for invers-sinus er som for andre inverse funksjoner, [tex]sin^{-1}(x)[/tex]

2) Vi har lært at man skal skrive det på potensform, men det varierer kanskje etter hva man jobber med?
Jobber med avanserte oppgaver i mekanikken (i fysikk) + en del oppgaver i bølge frekvens og lys || (altså svære tall) ... synes det er finere med E ) men er usikker om det er riktig skrivemåte!!
fiasco
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg foretrekker
[tex]\arcsin(x)[/tex]

Arcussinus heter den.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Klaus Knegg
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 03/05-2006 17:30
Sted: Ålen

Hørte av fysikklæreren at E ikke er en godkjent skrivemåte. Måtte helst holde oss til potensformen. Om dette stemmer, vet jeg for øvrig ikke, men liker å være på den sikre siden, så jeg bruker potenser : )
This sentence is false.
Svar