Midtnormaler og den omskrevne sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hallo folkens!!!

Jeg øver til en matteprøve, og har kommet til oppgaver om midtnormaler. Her sliter jeg litt med de to følgende oppgavene. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe geometrioppgaver som spør "Vis at .... = ...."


Bilde

Bilde


Det hadde vært supert om noen tok seg litt tid, og viste meg hvordan jeg skal løse oppgavene over. Oppgavene er forresten hentet fra Cosinus R1. Jeg takker og bukker for all respons som er til nytte! :wink: Jeg håper jeg kan få raske svar, ettersom jeg har en del pensum å gå i gjennom.

mvh
Genius-Boy
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

4.262a) Trekanten ABS er likesidet fordi den består av to 30-60-90 trekanter (den korteste kateten er halvparten av hypotenusen). Det fører til at hver vinkel er 60*
b) ACD er også likesidet. Gir noen hint her; Trekk hjelpelinjer slik at du til sammen 6 trekanter som ASM. Du vil da ha 3 par toppvinkler inn mot S, som til sammen er 360*. Så kan du komme frem til at hver vinkel=2*30[/u]
vg 3 - R2
Svar