Kvadratøtter og paranteser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

Hei, lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven
( [symbol:rot] 6 + [symbol:rot] 3) * ( [symbol:rot] 6 - [symbol:rot] 3)

Jeg har svaret, som er : 6-3 = 3, men lurer på om noen kunne forklare mellomregningen her?

Skal jeg bruke 3. kvadratsetning her? Eller skal jeg bare "slå" sammen kvadratrøttene med samme tall under rottegnet? Er litt sent nå og tror jeg bare roter og blander sammen alt..
Håper det er noen som kan hjelpe meg, på forhånd takk.
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du må ikke være en tvil om at et uttrykk på formen [tex](a+b)(a-b)[/tex] kan omformes vha. tredje kvadratsetning!

[tex](a+b)(a-b) = a^2 - b^2[/tex]

[tex](\sqrt 6 + \sqrt 3)(\sqrt 6 - \sqrt 3) = (\sqrt 6)^2 - (\sqrt 3)^2 = 6 - 3 = 3[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Kunnskap
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 25/03-2007 20:11
Sted: Oslo

Vektormannen skrev:Du må ikke være en tvil om at et uttrykk på formen [tex](a+b)(a-b)[/tex] kan omformes vha. tredje kvadratsetning!

[tex](a+b)(a-b) = a^2 - b^2[/tex]

[tex](\sqrt 6 + \sqrt 3)(\sqrt 6 - \sqrt 3) = (\sqrt 6)^2 - (\sqrt 3)^2 = 6 - 3 = 3[/tex]
Hei, takk for hjelpen
ja, vet jeg må pugge mer på den.. :roll:
Men hva er det som skjer "med opphøyd i" siden man bare kan fjerne de og sette svaret til 6-3? Hvilke regel har du tatt i bruk?

Takker igjen på fohånd
Jeg vet. Jeg lever ikke opp til navnet mitt. :oops:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er mange måter å forklare hva jeg gjorde.

Intuisjonen er at å kvadrere og å ta kvadratroten er inverse operasjoner, altså to motsatte ting. Når du kvadrerer et tall, vil kvadratroten gi deg tallet du kvadrerte. På samme måte, når du tar kvadratroten av et tall, vil kvadrering gi deg tallet igjen. Bare prøv med enkle tall:

[tex]\sqrt 9 = 3 \ \Rightarrow \ (\sqrt 9)^2 = \sqrt 9 \cdot \sqrt 9 = 3 \cdot 3 = 9[/tex]

Ellers kan det "bevises" f.eks. med potensreglene:

[tex](\sqrt a)^2 = (a^{\frac{1}{2}})^2 = a^{\frac{1}{2} \cdot 2} = a^1 = a[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar