logaritmer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kim974
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 22/08-2007 16:41

ok, jeg har nå sittet en god stund med denne oppgaven, og før jeg går fra vettet spør jeg her, om et løsningsforslag:

Bruk logaritmereglene til å forenkle utrykkene:

lg a^2 - lg 2a - lg a:2
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dette kan gjøres på flere måter, men jeg begynner med de to leddene mot venstre.

[tex]\lg(a^2) - \lg(2a) = \lg(\frac{a^2}{2a}) = \lg(\frac{a}{2})[/tex]

Da står vi igjen med [tex]\lg(\frac{a}{2}) - \lg(\frac{a}{2})[/tex] som blir 0.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
kim974
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 22/08-2007 16:41

takker for raskt svar :wink: !
kim974
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 22/08-2007 16:41

har forresten et spørsmål til! det står litt vanskelig forklart i matteboka her at vi må være forsiktige med hvilke løsninger vi ender opp med, da logaritmer bare er gyldige hvis svaret vi kommer frem til er positivt.

siden det står at vi må være forsiktige med hvilke svar vi kommer fram til, betyr det da at alle logaritmelikninger skal kunne få et positivt svar? eller kan man ende opp med å få null eller et negativt tall og dermed er det ingen løsning?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan ende opp med 0 eller negative tall, og da må løsningen forkastes. Dette kan for eksempel forekomme i andregrads-eksponentiallikninger:

[tex]4^{2x}-15 \cdot 4^x - 16 = 0[/tex]

Denne gir [tex]4^x = -1 \ \vee \ 4^x = 16[/tex]. Ut fra fornuften vet vi jo at vi må forkaste x = -1 siden vi ikke kan opphøye et positivt tall i noe som helst for å få et negativt tall. Dersom en ikke ser det og fortsetter, vil man uansett ende opp med [tex]\lg(-1)[/tex] når man tar logaritmen på begge sider.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar