Repitering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Driver og repeterer for tiden. Det kommer en drøsvis med oppgaver her. Forventer ikke at dere skal gjøre oppgavene for meg, men hjelpe meg med dem.

Hvis jeg sitter fast på noen av oppgavene, vil jeg si ifra.


Oppgave 1) (2)

Bilde
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

ny pris 1 = 400 *1.6

ny pris 2 = ny pris 1 * 1.5
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Den er jeg ikke enig i.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Realist :P Hva mener du?

Er forresten enig i at ny pris 2 er feil.

Er ikke det "Det nye priset" * 50/100 -1 = -0.5.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, det blir "ny pris 1" * 0.5, eller "ny pris 1" * (1 - 50/100) om du vil.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Det var akkurat hva jeg hadde tenkt.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde

Har prøvd å løse oppgaven, men fikk feil etter hvert som jeg løste den halvveis.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at du har lov å gange med samme tall i teller og nevner av en brøk. I den første brøken ganger du med 8 i teller og nevner slik at du står igjen med [tex]\frac{5a}{24}[/tex]. I den andre gjør du det samme, men der ganger du såklart ikke med 8, men med 6. Resten tar du sikkert selv.

En annen vinkling på problemet er at [tex]\frac{\frac{5a}{8}}{3} = \frac{\frac{5a}{8}}{\frac{3}{1}} = \frac{5a}{8} \cdot \frac{1}{3}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Kan noen løse den her?

Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis 62% er lange skruer vil det si at de 247 korte skruene utgjør 38%. Sett opp en likning der x er antall skruer: [tex]247 = 0.38x[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hvorfor ble det 0.38?

Tåpelig spørsmål kanskje, men lenge siden jeg har drevet med økonomi.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fordi 38% = 0.38, eller 38/100 om du vil.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jeg har ikke klart å løse den :P Men en likning mener du å sette opp to likninger og for så å løse det ved hjelp av innsetningsmetode.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Vektormannen har oppgitt ligningen:

[tex]247=0.38x[/tex]

Finn x og du har det totale antall skruer
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Er det 650?



Men kan du forklare meg regelen hvordan du kom fram til det likningen? Og at det er det riktige svaret.
Svar