Matte nøtt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
skakje
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 28/02-2008 17:54

Du har 3 poser med likt tal gullmynter. I ein av posane er det falske mynter. Ekte gullmynter veg 450 gram, falske veg 480 gram. Du har tilgang til ei vekt, men får berre vege ein – 1 – gong. Korleis skal du finn dei 2 posane med ekte gullmynter?

Denne har jeg grublet på i to uker. kan noen hjelpe meg?!
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Du tar to av dem og veier posene på en skålvekt. Hvis begge veier likt, inneholder de begge ekte mynter. Hvis den ene posen er lettere, er den full av ekte mynter. :)
Sist redigert av Emilga den 28/02-2008 18:45, redigert 1 gang totalt.
skakje
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 28/02-2008 17:54

det var å finne ut hvilke av de to er full med ekte gullmynter da, på en grei måte, isteden for å prøve flaksen
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Slutt å spamme forumet med mange like tråder.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Dobbee
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 24/02-2008 16:50
Sted: Bergen

Man prøver da ikke flaksen, så vidt jeg kan se? Tar bare to tilfeldige av dem, ser hvilken som er tyngst. Hvis det er forskjellig vekt, så er den tyngste full av falske mynter. Er vekten lik er det den tredje posen som er falsk.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Vektormannen skrev:Slutt å spamme forumet med mange like tråder.
Vektormannen har et poeng ettersom denne oppgaven er allerede løst i en annen del av forumet: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... highlight=
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Jeg ser at det er kommet snedige svar på denne oppgaven, men hvorfor ikke bare ta to poser og veie dem mot hverandre? Er de like tung, er det posene med det ekte gullet. Hvis de ikke er det, vil det jo være opplagt hvilken pose som er den falske. Eller har jeg misforstått problemet?
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Du har nok misforstått, man kan bare veie én gang og vi ønsker å finne begge posene med de ekte myntene.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Svar