Solas grunnstoffer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Warda
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 204
Registrert: 26/04-2006 20:13

Hei.

Hvis du kan hjelpe meg med å svare på dette spørsmålet, vil jeg bli meget imponert :D :

Hvordan kan man vite at det finnes jern og magnesium på sola? (Det går aldri an å være der å måle det, man blir helt grilla.)

Setter så innmarig stor pris på svar!
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Aldri lært noe om dette, så blir vel egentlig bare vill gjetning, men jeg tror det har noe å gjøre med strålingen vi kan måle. Jeg _tror_ forskjellige stoffer absorberer forskjellige bølgelengder, og vi vet at det finnes jern og magnesium på sola fordi bølgelengdene som 'mangler' fra strålingen passer ganske greit med disse stoffene. Men, som sagt, vet ingenting konkret om dette, mener bare å ha lest noe om det i en bok en gang. Sikker på at realisten-forumene er mer hjelpsomme enn akkurat matematikk.net eller noe, egentlig ;)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Man sender sollys gjennom et prisme og får absorpsjonsspekteret til grunnstoffene på sola. Fra det kan man finne emmisjonsspekteret til de samme grunnstoffene. Man kan lese emmisjonsspekteret og finne grunnstoffene fordi hvert grunnstoff har et emmisjonsspekter som er som et fingerantrykk for atomet.

Mer info kan du finne på wikipedia eller i naturfagboken din. :)
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

Ok takk for svarene allikevel.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Litt mer om grunnstoffer på sola:

se her:

http://www.kjemi.uio.no/periodesystemet ... v=paa_sola

Flytt musepekeren rundt over stoffene i periodesystemet...

I flott side fra kjmisk institutt UiO.
Svar