Lett integralspørsmål.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

Si at man har følgende oppgave:

[symbol:integral] (4x+6)dx

Hvordan skal dette uttales ? Jeg skjønner at [symbol:integral] er et integrasjonstegn.

Og f(x) er jo integranden i denne oppgaven, og hele uttrykket er et ubestemt integral fordi det inneholde en ubestemt konstant C.

For å løse [symbol:integral] (4x+6)dx må vi finne alle funksjoner som har 4x+6 som derivert, og da blir svaret 2x^2+6x+C hvor C er en konstant.

Spørsmålet blir, hvordan uttales dette:

[symbol:integral](4x+6)dx

Det jeg kan tenke meg er at man skal si:

"Integrasjonen av fire x pluss seks" ?

Tusen takk på forhånd for alle svar!


Har googlet uten å finne svar på det, og svar står heller ikke i boka.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Man sier gjerne "Integralet av ....", f.eks. "Integralet av fire x pluss seks". Det er når det går klart fram at det er dx det er snakk om, og det er det i de aller fleste tilfeller.

Hvis det står [tex]\int ax {\rm d}x[/tex] kan man si "Integralet av a x med hensyn på x" for å understreke at det er x som er variabelen i uttrykket vi skal integrere.

Hvis det er et bestemt integral sier man gjerne "Integralet av ... fra ... til ...", f.eks. "Integralet av fire x pluss seks fra minus en til fem". Evt. "Integralet fra minus en til fem av fire x pluss seks".
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

Takker så mye for denne kunnskapen du delte med meg!
Svar