Refleksjon og grensevinkel for totalrefleksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

Dette er egentlig et fysikkspørsmål, men håper at noen kan hjelpe meg her likevel. Dersom dette er feilpostet, værsåsnill og rettlede meg til å poste på rett sted, istedetfor å flame meg.

Okay;

Si at vi har en glasskule.

Vi skjæret ut en skive på av denne glasskulen i midten av den. Skiven er svært smal, av denne skiven skjører vi av en liten skalk.

Nå har den omtrent form som en "D", men skalken er ikke fult så stor.

Endepunktene på den rette linjen som ble laget idet skalken ble skjært kan vi kalle y og z.

Spørsmålet var å regne ut hvor langt fra y en lysstråle må sendes vinkelrett på linjestykket yz for at strålen skal totalreflekteres. Ved å vite hvor stor radius er, og ved å vite hvor lang yz er, fant jeg ut hvor langt fra y strålen må sendes normalt inn på yz for å kunne totalreflekteres.

Den vinkelen som gjør brytningsvinkelen lik 90grader, kaller vi grensevinkelen for totalrefleksjon.

Tangenten til et punkt på en sirkelbue står perpendikulært på diameteren som går gjennom origo.

Loven om refleksjon sier at refleksjonsvinkelen er lik vinkelen lyset kommer inn fra.

Vil dette si at dersom lyset kommer inn i 39 grader mot tangenten i punktet på glassirkelbuen, så vil det reflekteres også i 39 grader?

Dersom dette er tilfelle, er det slik at like før grensevinkelen for totalrefleksjon nås, så går lyset ut av glasset i sirkeldelen, mens straks "grensevinkelen for totalrefleksjon" nås, så hopper lyset til å bli returnert i 39 grader på motsatt side av innfallsloddet?

Dette kan da vel ikke stemme?

Se helt nederst i dette dokumentet:

http://www.cabrillo.edu/~jmccullough/ph ... action.pdf

Ut fra dette ser det ut som at vinkelen lyset reflekteres i, er likt motsatt om infallsloddet i forhold til strålen som kommer inn i utgangspunktet.

"Den vinkelen som gjør brytningsvinkelen lik 90grader, kaller vi grensevinkelen for totalrefleksjon."

Det jeg trodde her var at dersom dette var tilfelle så ville lysstrålen når den når grensevinkelen for totalrefleksjon i en sirkelbue av glass, ikke returneres i samme vinkel på motsatt side av infallsloddet, men følge tangenten flatt, til den møtte "motstand" igjen, men den vil jo øyeblikkelig møte motstand igjen, så det er kanskje her svaret ligger? Noen som skjønte hva jeg prøver å forklare, og har muligheten til å svare?


På forhånd takk!
Matteslusken
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 17/09-2007 01:22

Fant denne siden:

http://www.glenbrook.k12.il.us/GBSSCI/P ... 14l3b.html

Bilde

Hvis man ser på denne tegningen, så ser man at det går en stråle opp av vannet, og en nedover. Den som går opp blir gradvis svakere, og den som går ned blir gradvis sterkere.

Når refraksjonsvinkelen er 90grader, så er lyset som går opp om innfallsloddet i 90grader omtrent borte, mens lyset som da totalreflekteres har blitt mye sterkere. Er denne vinkelen da den samme som infallsvinkelen (der hvor strålen går mot vannoverflaten?)...

Jeg tror det!
Svar