Sannsynlighetsregning + litt annet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Piper
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/04-2008 19:19

1. I en klasse er det 16 jenter og 11 gutter. To elever velges ut tilfeldig.
a) Hva er sannsynligheten for at den første blir jente og den andre gutt???
b) Hva er sannsynligheten for at det blir minst en jente?

Sannsynligheten for at det blir minst en jente må vel bli: 16/27?

2. I en by strøk 286 av 682 kandidater som gikk opp til førerprøven i fjor.
a) Vi velger 2 tilfelldige personer blandt de 682. Hvor stor er sannsynligheten for at begge strøk?

3. En barbiedukke kostet i 2004 ca kr. 200,- Da den ble lansert i Norge i 1965, kostet den kr. 50,- Konsumprisindeksen i 2004 var 113,3 mens i 1965 var den 14,1. Gjør beregninger og kommenter prisen på dukken før og nå.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hva har du fått til på oppgavene?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Piper
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/04-2008 19:19

Jeg har forstått at det må bli noe ala 16/27 på jentene og 11/27 på guttene. Når man trekker en jente blir det jo igjen 15/27, og 10/27 på guttenemen siden det ikke står noe om tilbakelegging regner jeg med at den jenten som har blitt trekt er vekke.

Men er usikker på hvordan jeg setter det opp som et regnestykke.

Oppgave B må bli 16/27, om jeg ikke har forstått dette helt feil.

Oppgave 2 er jeg veldig usikker på, og er fortsatt i tenkemodus.
Doktor
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 06/09-2006 20:58

Piper skrev:Jeg har forstått at det må bli noe ala 16/27 på jentene og 11/27 på guttene. Når man trekker en jente blir det jo igjen 15/27, og 10/27 på guttenemen siden det ikke står noe om tilbakelegging regner jeg med at den jenten som har blitt trekt er vekke.

Men er usikker på hvordan jeg setter det opp som et regnestykke.

Oppgave B må bli 16/27, om jeg ikke har forstått dette helt feil.

Oppgave 2 er jeg veldig usikker på, og er fortsatt i tenkemodus.
På a) er det vel fortsatt 11 gutter igjen etter at en jente er trukket ut, men bare 26 elever igjen.


På b) må du tenke på at jenta kan komme som enten nr 1 eller nr 2 pluss at det kan komme en jente både som første og andre.

Det er lurt å tenke at enten blir det to gutter, eller så er kravet om minst en jente oppfylt. Ssh for minste en jente + ssh for to gutter er 1
Svar