Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Trenger virkelig hjelp med denne oppgaven. Når jeg plotter funksjonen til oppgaven i table, får jeg desimaltall på mange av tallene i table.
Og når jeg prøver å finne den mometante vekstfarten får jeg feil i svar.
Her skal du finne vekstfarten ved å bruke en tangent. Hvis det er slik du skal gjøre, så får du neppe det samme svaret som fasiten, for metoden er for unøyaktig. (Jeg fikk det ihvertfall aldri spesielt godt til).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Dinithion skrev:Her skal du finne vekstfarten ved å bruke en tangent. Hvis det er slik du skal gjøre, så får du neppe det samme svaret som fasiten, for metoden er for unøyaktig. (Jeg fikk det ihvertfall aldri spesielt godt til).
Jepp Jeg vet det.
Jeg forstår alt, men klarer å ikke å få et svar som samsvarer med fasiten.
Akkurat på denne oppgaven skal du tegne grafen, men bruker du kalkulator så står bruksanvisningen rett under oppgaven i boka! Bare skriv inn funksjonen, 2nd --> Trace --> 6:dy/dx --> sett inn for x
En grafisk metode som kan brukes når man ikke har lært derivasjon:
1) Tegn grafen.
2) Tegn tangenter i de punktene det spørres etter.
3) Finn stigningstallene til tangentene ([tex]\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex]). Disse vil være "den momentane vekstfarten".
Som du selv erfarer, Lodve. Denne metoden er er unøyaktig...