Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg har problemer med å forstå logikken ved anvendelse av disse brakettene og pilene. Se på disse bildene, skannet fra læreboken min:
Større versjon: http://bildr.no/image/184868.jpeg
Som dere ser, bruker de forskjellige typer braketter. I nummer én bruker de noe som likner på ulikhetstegnet, mens de i to bruker rett-brakett, ] foran 0.
Jeg forstår ikke logikken i å nytte det ene fremfor det andre, kan noen forklare?
[a,b] - Lukket intervall; a og b er inkludert i intervallet.
<a,b> - Åpnet intervall; a og b er ikke med i intervallet.
[a,b> eller <a,b] - Halvåpent intervall.
Og sånn apropos:
() - vanlig parentes
[] - hakeparentes / klammeparentes
<> - vinkelparentes
{} - krøllparentes
Også staves det parentes!
Der lærte du kanskje noe nytt?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nå har det imidlertid oppstått et nytt problem. Hva er "Verdimengden"?
Databasen Per skrev:verdimengde
Dersom en funksjon f (x) er definert for en mengde x verdier Df og du setter alle inn i funksjonsutrykket til f, vil verdimengden Vf være mengden av alle funksjonsverdiene til f.
Verdimengden til en funksjon, er settet av verdier funksjonen kan ha. Hvis den synker ubegrenset for negative x, og øker ubegrenset for positive x, kan den ha alle verdiern. (man kan trekke en horisontal linje fra y-aksen som treffer grafen i minst étt punkt i alle punkter på y-aksen)