Utgreining av arealet til en sirkel.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Er det mulig å greie ut hvorfor arealet til en sirkel er 2 [symbol:pi] r^2?

Det høres jo litt ut som radianer og integrasjon men klarer ikke helt å sette noe sammen i hvert fall
ærbødigst Gill
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Arealet er [tex]\pi r^2[/tex] og er utledet fra omkretsen. Tenk deg at du deler sirkelen i en masse lag utenpå hverandre. Avstanden fra sentrum til laget kan vi kalle 'u'. Videre finner vi arealet til hvert lag men ettersom vi finner arealet av et lag med tykkelse 'du', som da er null. Dermed legger vi bare sammen en menge omkretser, og integralet er:

[tex]\int_0^{r} 2 \pi u \, du \\ = \left[ (2\pi) \frac{u^2}{2} \right]_{u=0}^{r}\\ = \pi r^2 [/tex]

Hvor r er den totale radius av sirkelen.

Gav dette mening?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Jeg tror jeg hang litt med. :o

Jeg prøver selv.

Du legger alle sirklene fra null til r utenpå hverandre og kan med formelen for omkrets finne omkretsen til hverenkelt av de. Siden forskjellen mellom de forskjellige omkretsene er så små er denne formelen integrerbar. Når man integrerer får man arealet fra et punkt til et annet ved å bruke bestemt integral. Så da setter man verdien til 0<-->r og får formelen :idea:
ærbødigst Gill
Svar