Derivasjon igjen! puh...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
martaluise

hei...jeg har et nytt problem: Jeg får ikke til å derivere denne:

ln([rot][/rot]x)

svaret blir 1/2(x-1) jeg får til -1/2[rot][/rot](1-x)...uff


kan noen hjelpe meg?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Den deriverte av ln([rot][/rot]x) er 1/[rot][/rot]x * (1/(2[rot][/rot]x)) = 1/(2x).
Den deriverte av ln(a) er 1/a*a'. Her er a erstattet av [rot][/rot]x og den deriverte av [rot][/rot]x er 1/(2[rot][/rot]x). Si ifra hvis noe er uklart! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
martaluise

sletvik skrev:Den deriverte av ln([rot][/rot]x) er 1/[rot][/rot]x * (1/(2[rot][/rot]x)) = 1/(2x).
Den deriverte av ln(a) er 1/a*a'. Her er a erstattet av [rot][/rot]x og den deriverte av [rot][/rot]x er 1/(2[rot][/rot]x). Si ifra hvis noe er uklart! :D
problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan jeg gjør om brøkene til paranteser...er det noen regler der??
fordi jeg sjønner ikke hvorfor 1/2[rot][/rot]x*[rot][/rot]x blir til 1/2x!!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Vi står jo med den situasjonen at vi har 1/[rot][/rot]x * 1/(2√x). De to brøkenes nevner ganges med hverandre, hvilket innebærer at de to rottegnene også ganges med hverandre. Det du tydeligvis ikke er klar over er at [rot][/rot]x * [rot][/rot]x = x. Ble det klarere nå?
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

sletvik skrev:Vi står jo med den situasjonen at vi har 1/[rot][/rot]x * 1/(2√x). De to brøkenes nevner ganges med hverandre, hvilket innebærer at de to rottegnene også ganges med hverandre. Det du tydeligvis ikke er klar over er at [rot][/rot]x * [rot][/rot]x = x. Ble det klarere nå?
oi..nå ble d mye klarere..tusen takk!! jeg har prøve i morgen så tusen takk!!
Svar