Løse likning med cosinus til brøk?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

HenrikPalm
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 01/05-2008 11:44

Dinithion skrev:Nei, cosinus går fra -1 til 1 :)

Dermed så er maksverdien 3 - (-2) = 5 og minsteverdien 3 - 2 = 1
Nå skjønner jeg enda litt mere :)
Nå er det på tide å finne amplituden, perioden, faseforskyvingen og likevektlinja til funksjonen.

Skriver hele greia igjen

[symbol:funksjon](x)=[tex]3-2cos(2X-\frac\pi2)[/tex]

2tallet før cosinus gir meg amplituden
Jeg deler 2[symbol:pi] på 2 for å få perioden [tex]\frac{2\pi}{2}[/tex] =[symbol:pi] . 2tallet hentet jeg fra ..2x..

Men, så sier fasiten faseforskyvning=[tex]\frac\pi4[/tex]
Feil i fasiten? Jeg og boka mi mener at den er [tex]\frac\pi2[/tex]

I boka står det [symbol:funksjon](x)=[tex]a cos(k(x - \phi)) + c[/tex] hvor C er likevektslinja. Men er i stykket mitt er det ikke noe + C, men det er derimot et 3tall helt i begynnelsen. Fasiten sier at likevektslinja er 3, og det ser jeg jo også på grafen. Sammenheng?
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Du ser vel at det ikke er noen forskjell på:

[tex]3-2cos(2X-\frac\pi2)[/tex]

og:

[tex]-2cos(2X-\frac\pi2)+3 [/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
HenrikPalm
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 01/05-2008 11:44

ja.. :oops:

Hva mener du om faseforskyvningen da?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

En cosinusfunksjon starter jo på topp, altså 1, ned til -1 og opp til 1 igjen, for så å gjenta seg i det uendelige. Men vil jo ikke alltid at den starter på topp. Derfor så faseforskyver man funksjonen slik at den passer. Noen ganger til høyre, og andre ganger mot venstre. Faseforskyvningen er den konstanten inni cosinus/sinus funksjonen også kalt phi.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar