1MX-eksamen, hvordan løses denne?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Iselin E.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/05-2008 21:28

Jeg var også veldig i tvil på oppgaven til å begynne med, men jeg løste den slik noen over meg skriver:

a, regnet ut vannvolumet i sylinderen med en radie på 3 cm, og fant ut hvor høy vannstanden ville vært i en "tenkt" sylinder med en diameter på 10 cm. Her fikk jeg 11,6 mm.

b, Jeg finner vannvolumet i trakten. Og volumet til vannet i sylinderen. Adderer disse og finner hva høyden til vannet vil være i den "tenkte" sylinderen med 10 cm diameter. Her fikk jeg 16,6 mm nedbør.

Noen andre med samme svar?
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Det ser rett ut det. Har letet etter en formel idag, og fant:
(V av vannmengde i mm)/(A av grunnflaten vannet har truffet i mm)
= mengde nedbør i mm

Ved hjelp av den kom jeg fram til de svarene isted.
Brukte formelen for en rett avkortet kjegle(figur ligner en lampeskjerm), blir litt høyere svar da, men skal være mer korrekt.

Kjipt jeg ikke klarte resonnere meg frem til algoritmen igår. Delte på grunnflaten av vannivået istedet tydeligvis, og tror enda verre jeg førte inn hvor jeg delte på grunnflaten av sylinderet. (Håper de sjekker kladden der) :?

Synes det var bra tenkt av deg, får nok full pot på den. :wink:
Iselin E.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/05-2008 21:28

Hm, mener du at 21,8 mm er mer korrekt enn 16,6 mm? Eller misforstår jeg nå? Oh, de sene kveldstimer... :)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Skulle tro det siden trakten er rett og avkortet og ikke fyllt som en kjegle. Hvis du har oppgaven enda kan du se at "toppen" (egentlig bunnen i oppgaven, hvor fluen sitter fast) også er en sirkelformet flate. Litt som en lampeskjerm på hodet, blir litt større volum da.
Derfor jeg tror det blir mer rett.
Men påvirker ikke karakteren din hvis du har fått de svarene på eksamen. Er veldig bra gjort synes jeg.
:wink:
Iselin E.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 03/05-2008 21:28

Uhm, ikke helt enig med deg der altså. De setter målene til h=6cm og diameter=5cm. Hvor stort kan et insekt være? Sett at insektet tar 0,5 cm av plassen slik at høyden til kjeglen egentlig blir 6,5 cm istedenfor vannmengden med en høyde på 6 cm så vil nedbøren kun stige fra 16,6 mm til 17,0 (eller 17,4 mm hvis vi regner insektet til å okkupere én cm - altså, insektet utgjør en veldig liten forskjell!)

Disse "nye" resultatene baserer seg på en kjegle uten insekt. Så 17,4 vil ikke være reellt da vi har insekt istedenfor vann på toppen av kjeglen. Et insekt tar ikke så mye plass at det tilsvarer 5 mm i nedbør, ihvertfall ikke den på figuren vi fikk :)

Håper du er enig? Uansett, vi kan jo bare satse på at sensorene vet hva de driver på med :wink:

Takk for svar og håper du får en pen karakter! :P
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hehe, er ikke feil. Men insektet sitter jo selvfølgelig fast hvor det er trangest, så det okkuperer ingen plass i trakten, men blokkerer for vannet ned i sylinderet. Så ifølge mine beregninger var ikke insektet i veien i trakten, men var "proppen". Og skulle det satt fast i bunnen av trakten ville jo det opp mer plass en 1cm, må ha vært litt stort for å sitte seg fast i et hull som er Pi(1,6cm)^2 bredt.
Og da når jeg brukte formelen for en rett avkortet kjegle(uten spissen ned i sylinderet) ble volumet litt større. Jeg brukte toppen på sylinderet som kjeglens toppradie. Og vannets høyde som bunnen, og siden begge er sirkelformet blir det alltid et større volum/areal.

Du kan uansett slappe av, får en kanonkarakter hvis du har klart alle oppgavene like bra. De vet hva de driver med ja, og du kommer til å få rett, men jeg vil enda påstå at volumet av en rett avkortet kjegle er større enn en kjelge, og at derfor den reelle nedbøren var endel større.
Men er flisespikkeri som de kaller det:) Trenger ikke tenke på det:)
Takk i like måte:)
Svar