Tekst stykke - likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Janne
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 08/04-2005 23:41

Likninger er ikke min sterkeste side... Særlig ikke tekst stykker. Vil gjerne ha hjelp med regneoppsettet av følgende oppgave;

På Trivelig vgs er det 255 elever. Forholdet mellom jenter og gutter er 8:7. Hvor mange jenter og gutter er det på skolen?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Siden summen av gutter og jenter er 255 får vi at

G + J = 255

At "forholdet mellom jenter og gutter er 8:7" betyr at

J / G = 8 / 7

Altså har vi to ligninger med to ukjente som vi kan løse. Trenger du hjelp med selve løsningen, bare rop ut! :D Svaret blir forøvrig G = 119, og J = 136.
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Janne
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 08/04-2005 23:41

Jeg klarte svaret, men jeg "jukset" meg til det :( Ser ut til at jeg trenger hjelp til å sette opp selve likningen....
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Vi løser ut J fra den røde likningen, slik at J blir stående alene på venstre side, altså flytter vi G over på høyre side. Husk fortegnsendring! Dette uttrykket (255 - G) vi nå har for J, kan vi sette inn for J i den blå ligningen. Da blir ligningen slik:

(255 - G) / G = 8 / 7

Merk at vi nå har fått en ligning med bare én ukjent. Vi ganger med G på begge sider for å fjerne brøken på venstre side. Så flytter vi G fra venstre til høyre side og skifter fortegn. (8/7)G + G blir til (15/7)G. Nå deler vi begge sider på 15/7 og får at G = 119. Når vi da vet at det totalt er 255 elever, og 119 av disse er gutter, må resten være jenter, altså 136. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar