Jeg trenger løsning på disse oppgavene

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anaho
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 24/03-2008 03:56

Hei!

Jeg har en del problemer med å forstå og å løse følgende oppgaver. Det hadde vært fint om noen av dere tok seg litt tid og hjalp meg.

Oppgave 1:

Skriv opp de syv første radene av Pascals talltrekant. Marker hvor du finner binomialkoeffisientene 5 C 1, 5 C 2 og 5 C 4 i trekanten.

Oppgave 2

Formel for binomisk fordeling er p(x=k)= (n C k) * p^k * (1-p)^n-k

Antall uavhengige forsøk er n. X er antall ganger A inntreffer. P(A)= p i hvert forsøk.

Regn ut sannsynligheten for å få 2 kron når vi kaster en mynt 5 ganger.

Oppgave 3:

Det er 25 elever i en klasse. 11 av dem er gutter og 14 av dem er jenter. Det skal bli trukket 6 elever til å rydde etter klassefesten.

a) Hva er sannsynligheten for at det trekkes ut 4 jenter og 2 gutter?
b) Hva er sannsynligheten for at det blir trukket ut like mange gutter og jenter?
c) Hva er sannsynligheten for at det trekkes ut flere jenter enn gutter?
d) Hva er sannsynligheten for at begge kjønn blir representert i ryddegjengen?

Oppgave 4:

Det blir produsert en vare i en fabrikk. En tabell nedenfor viser sammenhengen mellom antall produserte enheter x og totalkostnaden K(x) målt i kroner.

Jeg kan ikke tegne tabellen. Derfor fortrekker jeg en annen metode.

x-verdien 0 når K(x) er 6 000. x-verdien 100 når K(x) er 12 500. x-verdien er 250 når K(x) er 29 750. x-verdien er 400 når K(x) 56 000.

a) Hvordan kan man vise at funksjonen K(x)= 0,2x^2 + 45x + 6 000 passer med tabellen?

Grensekostnaden ved produksjon av x enheter defineres som K' (x).

b) Hva blir da grensekostnaden når x= 200.... Forklar hva grensekostnaden forteller.
Enhetskostnaden G ved produksjon av x enheter defineres som G(x) = K(x)/x.

c) Tegn grafen til G.

Bruk den til å finne produksjonsmengde som gir den laveste enhetskostnaden?
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Oppgave 2

Formel for binomisk fordeling er p(x=k)= (n C k) * p^k * (1-p)^n-k

Antall uavhengige forsøk er n. X er antall ganger A inntreffer. P(A)= p i hvert forsøk.

Regn ut sannsynligheten for å få 2 kron når vi kaster en mynt 5 ganger.
Du bruker den binomiskefordelingen ved å tenke deg at sannsynligheten for å få mynt er =0,5 og det samme med korn. nCr(5,2)*0.5^2*0.5^3
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Oppgave 3:

Det er 25 elever i en klasse. 11 av dem er gutter og 14 av dem er jenter. Det skal bli trukket 6 elever til å rydde etter klassefesten.

a) Hva er sannsynligheten for at det trekkes ut 4 jenter og 2 gutter?
b) Hva er sannsynligheten for at det blir trukket ut like mange gutter og jenter?
c) Hva er sannsynligheten for at det trekkes ut flere jenter enn gutter?
d) Hva er sannsynligheten for at begge kjønn blir representert i ryddegjengen?

Her brukes hypergeometrisk sannsynlighet, da disse hendelsene er avhengige.

I alt har du 25 og skal trekke ut 6, antall muligheter er da nCr(25,6)

a)
Du har nCr(4,14) muligheter for å få fire jenter og følgelig nCr(2,11) for å få akkurat du gutter.

(nCr(4,14)*nCr(2,11))/nCr(25,6)

b)

Her gjør du det samme bare med 3 av hvert kjønn.

c)
Her summerer du sannsynlighetene for at det blir 4 eller fler jenter. (bruk samme formel)

d)
Summer sannynlighetene for at det blir 1 til 5 jenter, da også følgelig 5 til 1 gutter.
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Oppgave 4 a) Du kan vel enten bruke funksjonen og sjekke om den stemmer over ens med de følgende verdiene, eller se om du finner frem til den samme funksjonen ved hjelp av kvadratisk regresjon.
Svar