Løsninger til eksempeloppgaver R1 desember 2007?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hvordan regner dere ut divisjonen hvis ikke dere faktoriserer 3gradsuttrykket (hvertfall delvis) først da?
ak
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 20/05-2008 15:31

...som blir til [tex](x^2 - x - 6)[/tex]

Da har du [tex]x-1[/tex] som blir 0 dersom [tex]x=1[/tex]

så løser du andregradsligningen og finner at [tex]x=2[/tex] og [tex]x=3[/tex]
Fin løsning egentlig :)
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

For at du skal kunne faktorisere et tredjegradsutrykk med polynomdivisjon, MÅ du vite en av løsningene til likningen!
ak
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 20/05-2008 15:31

bartleif skrev:Hvordan regner dere ut divisjonen hvis ikke dere faktoriserer 3gradsuttrykket (hvertfall delvis) først da?
I første del av oppgaven skal du finne a slik at x=1, mao. de sier at x=1; finn a. Da finner du at a må være 6. Av dette vet du da at x=1 er en koeffisient i polynomet, mao. du kan dele polynomet med [tex](x-1)[/tex]

Sikkert noen som kan forklare dette litt mer i dybden, for jeg er ikke 100% stødig her jeg heller.
ak
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 20/05-2008 15:31

Thor-André skrev:For at du skal kunne faktorisere et tredjegradsutrykk med polynomdivisjon, MÅ du vite en av løsningene til likningen!
og den gir de oss indirekte i første del av oppgaven.
Snille folk :)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Skjønte det, og man vet x=1 gir F(x)=0 gitt at funksjonen har konstantledd 6.
Alt gikk fint med å regne ut alt fram til jeg la meg ut på polynomdivisjonen. Da merket jeg at jeg ikke helt klarer å faktorisere (x-1) ut av x^3 -2x^2..osv.
Noen triks dere har på lur der?
ak
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 20/05-2008 15:31

bartleif skrev:Skjønte det, og man vet x=1 gir F(x)=0 gitt at funksjonen har konstantledd 6.
Alt gikk fint med å regne ut alt fram til jeg la meg ut på polynomdivisjonen. Da merket jeg at jeg ikke helt klarer å faktorisere (x-1) ut av x^3 -2x^2..osv.
Noen triks dere har på lur der?
Jo, jeg tror du klarer det, men at du muligens roter det til i utrekningen. Det kan lett gå litt i surr når en skal multiplisere frem og tilbake og trekke fra og stille opp under hverandre og sette ned neste ledd og f... og moren hans. Jeg klurer det alltid til i hvertfall.
Sist redigert av ak den 27/05-2008 14:30, redigert 1 gang totalt.
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Hva må du gange x med for å få [tex] x^3 [/tex] jo [tex]x^2[/tex]!

Så setter du [tex]x^2[/tex] på høyre siden av likhetstegnet... så ganger du [tex]x^2[/tex] med [tex] (x-1) [/tex] så setter du det du får da [tex] x^3 - x^2 [/tex] under [tex]x^3[/tex] osv, så trekker du i fra og styrer :P så er det det samme om igjen

EDIT:
Se her:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=546
Svar