vendepunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
karo_
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 26/10-2006 18:46

Hei!

Jeg lurer på en sak som jeg håper noen kan svare raskt på:
Hvis du har fortegnslinja for den dobbeltderiverte og den dobbeltderievrte ikke er 0 noen steder, men det har et bruddpunkt og fortegnslinja skifter fra minus til pluss, eller fra pluss til minus i bruddpunktet. Kalles dette da et vendepunkt?
Takker masse for help!
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Ja, det stemmer. Der den dobbeltderiverte skifter fortegn finner du vendepunktet. Det er bare som oftest der den dobbeltderiverte er null, at vi finner vendepunktet.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

haha o.O Minner meg 100% likt noe jeg fikk feil på en prøve på.

Ja, så lenge den deriverte er kontinuerlig mener jeg det blir det vendepunkt fordet, akkurat som at man kan ha et bunnpunkt/toppunkt selv om man ikke kan derivere i det punktet.
karo_
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 26/10-2006 18:46

Tusen takk:)
En vil da selvsagt ikke kunne finne likning for noen vendetangent i et vendepunkt som er et bruddpunkt? Det er vel slik at funksjonen ikke er deriverbar i dette punktet også?
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

ja, akkurat =P
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Funksjonen kan faktisk være deriverbar i et vendepunkt der den dobbelderiverte har et bruddpunkt. Hvis du tenker deg et delt funksjonsutrkk med to enkle utrykk som x^2+2 der x<=0 og x^2+2 der x>0. Setter null for x i den deriverte av utrykket ser du at begge går mot 0. Det er fint å se det i f.eks. TI ;)
Svar