Noen oppgaver fra R1 eksamen 28. mai ´08

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ak
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 20/05-2008 15:31

Genius-Boy skrev:Se min post på side 2 i den andre "eksamen r1"-tråden. Der har jeg lagt ut hele eksamen som bildefiler. :wink:
Ja så det nettopp nå!
Superdupert!!
Tusen takk!!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

ak skrev:Jeg hopper over Oppgave 2 siden den er basert på grafikk jeg ikke får inn i posten her. Men kanskje noen andre får det til? Uansett, jeg har fått med meg at det visstnok er feil i den oppgaven utover skrivefeilen
"[tex]F_2[/tex] og [tex]F_2[/tex]" så jeg lar den ligge.

Men her er Oppgave 3 Del 2:

En kortstokk består av 52 kort: 13 spar, 13 hjerter, 13 ruter og 13 kløver. Spar og kløver er svarte kort. Hjerter og ruter er røde kort.

Fra en kortstokk trekker vi tilfeldig ut 5 kort. I flere kortspill kalles disse 5 kortene "en hånd".

a) Hvor mange mulige korthender er det?


Vi definerer følgende hendelser:
[tex]A[/tex]: Korthånden består av 5 spar.
[tex]B[/tex]: Korthånden består av 5 svarte kort.

b) Bestem [tex]P(A)[/tex] og [tex]P(B)[/tex]


c) Finn [tex]P(A|B)[/tex]
Er hendelsene [tex]A[/tex] og [tex]B[/tex] uavhengige?
a) Ant. korthender er [tex]{52\choose5}=\frac{52!}{5!(52-5)!}=\frac{52\cdot51\cdot50\cdot49\cdot48}{5\cdot4\cdot3\cdot2\cdot1}=2598960[/tex]

b) 1) (Dette kan være feil) [tex]{13\choose5}\cdot\frac1{2598960}=0.000495[/tex]
2) (Dette kan være feil) [tex]{26\choose5}\cdot\frac1{2598960}=0.0253[/tex]

c) (Dette kan være feil) [tex]\frac{{26\choose5}}{{13\choose5}}=0.19565[/tex]
ak
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 20/05-2008 15:31

espen180 skrev:c) (Dette kan være feil) [tex]\frac{{26\choose5}}{{13\choose5}}=0.19565[/tex]
Det skal ev være slik:
[tex]\frac{{13\choose5}}{{26\choose5}}[/tex] og svaret blir da:

[tex]0.019565[/tex]

Tror jeg...


Jeg gjorde det slik:

[tex]\frac{{13}}{{26}} \cdot \frac{{12}}{{25}} \cdot \frac{{11}}{{24}} \cdot \frac{{10}}{{23}} \cdot \frac{9}{{22}} = 0.01956[/tex]
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Jeg husker å ha fått noe slikt...I hvertfall, hvis de skal være uavhengige så må
[tex]P(A)=P({A}\mid{B})[/tex]

De to sannsynlighetene er i dette tilfellet ikke like, og dermed er de to hendelsene avhengige av hverandre (det skjønner man jo logisk sett, vi trekker noen bestemte kort fra en kortstokk, og da vil jo sjansen for å trekke andre kort påvirkes).
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Gllk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/05-2008 18:30

Sannsynlighets oppgaven var latterlig lett i forhold til resten av eksamen.
De som har laget eksamen bør dra seg selv litt i ørene, for dette var dårlig.
Mest mtp oppgave 2. Dro meg i håret i fortvilelse, men jeg skrabla da ned noen svar : )
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

noen som kan tenke seg hvordan poenggivningen blir? Like mange poeng per deloppgave eller ulikt?
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Har aldri fått vite noe om hvordan de gir poeng på en eksamen, men det jeg vet er at del 2 teller mest(3 timer og 3 store oppgaver mot del 1's 2 oppgaver og 2 timer). Jeg tror også at det vil være flere poeng på de vanskeligste oppgavene (de siste i oppgave 5 og 2 kanskje?). Men som sagt, dette er bare det jeg tror.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hvis du må velge mellom to oppgaver, gir den vanskeligste mest poeng, det er selvforutsagt.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Nei, jeg mente ikke det. Det jeg ville frem til, var at det kan være forskjellig poengsum for de ulike deloppgavene i en hovedoppgave. For eksempel kan det være at 5d) gir mer uttelling enn 5a). Jo vanskeligere oppgaven "generelt sett" er, desto mer poeng gir oppgaven.

I oppgave 4 skulle vi velge mellom to oppgaver, og der stod det klart at de to oppgavene er likeverdige ved vurdering. Alternativ I falt i smak hos meg (jeg følte at den var lettere enn alternativ II). :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det jeg føler spiller en større rolle er for stor del av læreplanen en oppgave omfatter. Du kan felvfølgenlig ha en oppgave "Deriver funksjonen", men du kan også ha oppgaver som blander flere læremål, som f.eks: "En kube har sider x og y og z. Summen av sidekantene er 56. Finn x når kuben har et størst mulig volum og vis dette ved derivasjon." Da omfatter oppgaven både algebra, derivasjon, geometri og funksjonslære, og dermed vil oppgaven mest sannsynlig være verd betydelig flere poeng.
Kjeks
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 28/05-2008 19:23

Har jeg fått rett på oppgave 1d) dersom jeg har kommet fram til dette?

[tex]2\lg(x)-2\lg(y)=\lg(\frac{x^2}{y^2})[/tex]
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg kommer hvertfall frem til det samme. :)
Svar