Integrasjon av sinus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
psiri
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/05-2008 15:37

Noen som har noen forslag på hvordan man kan løse dette integralet?

∫ 2x sin (x2) dx

(Det skal være x opphøyd i andre inni parantesen)
orjan_s
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 13/02-2007 21:50

sett [tex]u=x^2[/tex] så burde det gå bra
Stone
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 180
Registrert: 12/02-2008 16:14

denne løser du ved hjelp av substitusjon, hvor du setter x^2 som u.
psiri
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/05-2008 15:37

Jeg gjorde det og fikk til svar

-1/2x cos(x2) + C

men er det riktig?
Stone
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 180
Registrert: 12/02-2008 16:14

Det er ikke riktig, nei. Prøv pånytt :p
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Tenk på det slik at for å kunne bruke substitusjon, så må den deriverte av kjernen stryke alle x-er i integralet. For når du substituerer så skal man jo foreta ett variabelskiftet, man integrerer etterpå med hensyn på u, istedenfor x. Altså kan det ikke være noen x'er igjen.

(Det er derimot ikke ett problem her, men om du står igjen med en eller flere x'er etter at du har substituert og fortkortet, så har du A. gjort feil, eller B. du kan ikke bruke substitusjon)

(Ihvertfall ikke på videregående).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
psiri
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/05-2008 15:37

får det ikke til.... det blir bare tullball.. Jeg får dx = 1/2x du. Men jeg kan vel ikke bare stryke 2x foran sin? Da står det ingenting bak sin etterpå.. Hva gjør jeg?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hvorfor gjør det noe om du stryker 2x foran sin? Det er jo bare å substituere for dx, stryke og integrere, så er du i mål ;)

(Edit: bak sin, så skal du stå igjen med du, det virker vel fornuftig, siden du har en u inne i sinusfunksjonen din?)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
psiri
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/05-2008 15:37

aha...! Så svaret blir -cos(x2) + C ? Men hvorfor tar man ikke 1/u' foran? Det er jo en kjerne her... er det på grunn av substitusjonen da?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Det er riktig svar, ja.

Jeg tror du blander med derivasjon. Det er viktig å holde tungen rett i munnen ;) Når vi integrerer, så skal vi anti-derivere. Substitusjon er anti-derivering når man har derivert med en kjerne. Deriver svaret du fikk nå, også integrerer du samme oppgave en gang til. Se nøye gjennom hva du gjør og hvorfor du gjør det (Både på deriveringen og integreringen).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
psiri
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/05-2008 15:37

Jeg ser nå hva jeg tenkte tidligere, har bare rota meg helt bort jeg... Takk for all hjelp! :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Bare hyggelig ;)

Det er bare å spørre om det skulle være noe mer :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar