din mening, r1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

193
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 13/02-2006 14:47

Jeg går i vg1, men tok denne eksamenen som privatist. Er veldig usikker på hvordan det gikk!

Egentlig følte jeg at det bare var oppg. 2 jeg ikke fikk til, men det ble liten tid til å se over oppgavene, så det er mulig det er en del slurvefeil også.

Her var mine svar:
1.
a) x(2 ln x + 1)
b) x^2 - 2x - 3
c) 8
d) 2(lg x - lg y)
e) Toppunkt: tiln. lik (1,0,37). Vendepunkt: tiln. lik (2,0,28)

2.
Hopper over denne. Klarte bare a).

3.
a) 2 598 260
b) P(A) er tiln. lik 0,0005, P(B) er tiln. lik 0,025
c) P(A|B) er tiln. lik 0,020. P(A) og (P(B) er ikke uavhengige.

4.
a) f vokser for 1<x<3. f avtar for x<1 og x>3
b) x=1 er bunnpunkt til f. x=3 er toppunkt til f. f=2 er vendepunkt til f.
c) f'(x)=-x^2 + 4x - 3
d) Bevist ved integralregning.

5. Greie beviser. Kunne vel egentlig vært ungdomsskolepensum, eller har jeg oversett noe vesentlig?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

193 skrev:Jeg går i vg1, men tok denne eksamenen som privatist. Er veldig usikker på hvordan det gikk!
Egentlig følte jeg at det bare var oppg. 2 jeg ikke fikk til, men det ble liten tid til å se over oppgavene, så det er mulig det er en del slurvefeil også.
Her var mine svar:
1.
a) x(2 ln x + 1)
b) x^2 - 2x - 3
c) 8
d) 2(lg x - lg y)
e) Toppunkt: tiln. lik (1,0,37). Vendepunkt: tiln. lik (2,0,28)
2.
Hopper over denne. Klarte bare a).
3.
a) 2 598 260
b) P(A) er tiln. lik 0,0005, P(B) er tiln. lik 0,025
c) P(A|B) er tiln. lik 0,020. P(A) og (P(B) er ikke uavhengige.
4.
a) f vokser for 1<x<3. f avtar for x<1 og x>3
b) x=1 er bunnpunkt til f. x=3 er toppunkt til f. f=2 er vendepunkt til f.
c) f'(x)=-x^2 + 4x - 3
d) Bevist ved integralregning.
5. Greie beviser. Kunne vel egentlig vært ungdomsskolepensum, eller har jeg oversett noe vesentlig?
Ser fint ut dette 193. Forøvrig enig med deg ang. oppgave 5, stort sett ungdomskolepensum og pytagoras.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magisk
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 07/02-2008 14:46

lehau skrev:Det var 2 feil i oppgave 2. En skrivefeil, som ble sendt melding om på hastemail fra udir. Det sto F2 to ganger i stedet for F2 og F3. At koordinatsystemet ikke stemte overens med oppgaveteksten var ikke udir klar over før frustrerte eksamensansvarlige tok kontakt med udir under eksamen. Oppgaven blir enten strøket, eller så må de godkjenne alle fornuftige svar.
Mvh lærer i R1
Takk! Håper oppgaven blir strøket!
193
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 13/02-2006 14:47

Ingen som har tatt samme eksamen som meg og som har tatt vare på kopien av svarene sine? Så kan vi kanskje sammenligne...
Hamster412
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 27/05-2008 13:06

Syns oppgavene var helt greie...

Del 1 var vanskelig, men del 2 gikk nokså greit.

valgte å gjøre II på oppg 4, og det gikk nokså greit egentlig :P

:roll:
orjan_s
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 13/02-2007 21:50

espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

- Oppgåva blir ikkje annullert. Men det som vil skje i dag er at sensuren vil ta omsyn til denne feilen, seier ho.
Morbeline
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 02/06-2008 18:25

Fikk høre av ei som hadde lest Drammens Tidende at oppgave 2 ble annullert. Noe som JEG jubler over, siden Del 01 gikk strålende utenom akkurat oppgave 2.
Ellers knølet jeg litt med oppgave 5, og fikk kun til b) fordi jeg fant en fasit blandt filene jeg hadde lagret på pcn som var helt lik akkurat b-oppgaven.
nesjon
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 12/04-2007 16:52

http://dt.no/article/20080531/NYHET/533630813

Her er artikkelen du refererer til.

Satser på at DT har rett og oppgaven blir annulert, litt rart at Trine Oskarsen har sagt to forskjellige ting til to forskjellige medier. Har likevel mest tillit til DTs opplysning om at oppgaven blir sett bort fra, siden dette i mine øyne er det mest sannsynlige og fornuftige utfallet. At hele eksamen skal annuleres synes jeg er et håpløst og urimelig forslag, men hadde ikke vært meg i mot det heller...
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

nesjon skrev:http://dt.no/article/20080531/NYHET/533630813

Her er artikkelen du refererer til.

Satser på at DT har rett og oppgaven blir annulert, litt rart at Trine Oskarsen har sagt to forskjellige ting til to forskjellige medier. Har likevel mest tillit til DTs opplysning om at oppgaven blir sett bort fra, siden dette i mine øyne er det mest sannsynlige og fornuftige utfallet. At hele eksamen skal annuleres synes jeg er et håpløst og urimelig forslag, men hadde ikke vært meg i mot det heller...
Dette var gode nyheter, til å være en tirsdagsmorgen! :P
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

nesjon skrev:http://dt.no/article/20080531/NYHET/533630813

Her er artikkelen du refererer til.

Satser på at DT har rett og oppgaven blir annulert, litt rart at Trine Oskarsen har sagt to forskjellige ting til to forskjellige medier. Har likevel mest tillit til DTs opplysning om at oppgaven blir sett bort fra, siden dette i mine øyne er det mest sannsynlige og fornuftige utfallet. At hele eksamen skal annuleres synes jeg er et håpløst og urimelig forslag, men hadde ikke vært meg i mot det heller...
Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Vi fikk alle opplysningene som var nødvendig (posisjonen til a, b og c) for å løse oppgaven, og den burde ikke bli et stort problem. I tillegg fikk vi en skisse som skulle illustrere problemet. Det var lett å se at rutene i denne figuren ikke hadde helt rette proposjoner, og derfor ville ikke figuren bli helt presis. Men poenget med oppgaven var å beregne vektorene og posisjonsvektorene og skjæringspunktene ved regning, og ikke å beregne dem ved å måle på skissen (jeg ser ikke helt hvordan vi kan vise hva vi har lært bare ved å måle).

Jeg kunne forsåvidt godtatt at sensorerene tok hensyn til at enkelte elever misforsto eller ikke greide oppgaven, men at oppgaven ikke blir tatt med er helt horribelt. Man må forstå at dette kan gå ut over andre elever som har løst oppgaven og som viser at de forstår at matte er annet enn å bare måle fra skisser.

Jeg antar at presset og klagingen fra for mange elver og lærere førte til at utdanningsdirektoratet måtte gi etter. Men siden jeg ikke greier å finne noen offisiell uttalelse fra utdaninngsdirektoratet, får vi håpe at artikkelen er feil.
Sist redigert av Sonki den 04/06-2008 08:10, redigert 1 gang totalt.
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Sonki skrev:
nesjon skrev:http://dt.no/article/20080531/NYHET/533630813

Her er artikkelen du refererer til.

Satser på at DT har rett og oppgaven blir annulert, litt rart at Trine Oskarsen har sagt to forskjellige ting til to forskjellige medier. Har likevel mest tillit til DTs opplysning om at oppgaven blir sett bort fra, siden dette i mine øyne er det mest sannsynlige og fornuftige utfallet. At hele eksamen skal annuleres synes jeg er et håpløst og urimelig forslag, men hadde ikke vært meg i mot det heller...
Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Vi fikk alle opplysningene som var nødvendig (posisjonen til a, b og c) for å løse oppgaven, og den burde ikke bli et stort problem. I tillegg fikk vi en skisse som skulle illustrere problemet. Det var lett å se at rutene i denne figuren ikke var hadde helt rette proposjoner, og derfor ville ikke figuren bli helt presis. Men poenget med oppgaven var å beregne vektorene og posisjonsvektorene og skjæringspunktene ved regning, og ikke å beregne dem ved å måle på skissen (jeg ser ikke helt hvordan vi kan vise hva vi har lært bare ved å måle).

Jeg kunne forsåvidt godtatt at sensorerene tok hensyn til at enkelte elever misforsto eller ikke greide oppgaven, men at oppgaven ikke blir tatt med er helt horribelt. Man må forstå at dette kan gå ut over andre elever som har løst oppgaven og som viser at de forstår at matte er annet enn å bare måle fra skisser.

Jeg antar at presset og klagingen fra for mange elver og lærere førte til at utdanningsdirektoratet måtte gi etter. Men siden jeg ikke greier å finne noen offisiell uttalelse fra utdaninngsdirektoratet, får vi håpe at artikkelen er feil.

Måler med linjal? Er du helt papp i hodet? Oppgaven er enkel, kan regne den i hodet mens jeg ligger å sover. Problemet er at det svaret du får ikke stemmer med skissene pg dermed bli man forvirret og begynner å gå gjennom utregningene igjen og igjen.. Les hva resten har skrevet før du poster.. Måler med linjal? Hva tenker du om oss? :@
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

poenget er at det man regner ikke nødvendigvis skal stemme 100% med skissen, ergo er det egentlig ikke noe å klage over.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest. Vi fikk alle opplysningene som var nødvendig (posisjonen til a, b og c) for å løse oppgaven, og den burde ikke bli et stort problem. I tillegg fikk vi en skisse som skulle illustrere problemet. Det var lett å se at rutene i denne figuren ikke var hadde helt rette proposjoner, og derfor ville ikke figuren bli helt presis. Men poenget med oppgaven var å beregne vektorene og posisjonsvektorene og skjæringspunktene ved regning, og ikke å beregne dem ved å måle på skissen (jeg ser ikke helt hvordan vi kan vise hva vi har lært bare ved å måle).
Jeg kunne forsåvidt godtatt at sensorerene tok hensyn til at enkelte elever misforsto eller ikke greide oppgaven, men at oppgaven ikke blir tatt med er helt horribelt. Man må forstå at dette kan gå ut over andre elever som har løst oppgaven og som viser at de forstår at matte er annet enn å bare måle fra skisser.
Jeg antar at presset og klagingen fra for mange elver og lærere førte til at utdanningsdirektoratet måtte gi etter. Men siden jeg ikke greier å finne noen offisiell uttalelse fra utdaninngsdirektoratet, får vi håpe at artikkelen er feil.
Jeg er faktisk stort sett enig med deg (orker ikke skrive nå, har prata mye om oppgava på skola).
Måler med linjal? Er du helt papp i hodet? Oppgaven er enkel, kan regne den i hodet mens jeg ligger å sover. Problemet er at det svaret du får ikke stemmer med skissene pg dermed bli man forvirret og begynner å gå gjennom utregningene igjen og igjen.. Les hva resten har skrevet før du poster.. Måler med linjal? Hva tenker du om oss? :@
spiller det noen rolle hva de andre (før ham) har skrevet? vedkommende må jo for f...mene det han/hun vil...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

Fra artikkelen i dt.no står det:
"Oppgaven omhandlet vektorer i et koordinatsystem, en skisse som var helt avgjørende at måtte være rett for at underoppgavene kunne løses."

Jeg tolker dette som at enkelte brukte skissen for å komme fram til svaret (ved å måle). Jeg beklager hvis enkelte fra denne tråden følte at jeg kritiserte dem for ting de ikke hadde sagt, men jeg kommenterte hovedsaklig artikkelen og argumentene der.

Uansett er jo en skisse bare en skisse, og man burde ikke tvile når man (ved regning) kommer fram til det samme svaret som oppgaven ber deg om å vise.

Er du ikke enig i at en upresis skisse (som forsåvidt er en karakteristikk ved skisser :P) ved en oppgave ikke burde innebære at hele oppgaven ikke vurderes? Det er jo flere elever som har løst oppgaven, og dette kan få konsekvenser for deres resultat.
Svar