Løsing av oppgave med likningssett

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

noen som greier å løse denne for meg?:
eli og espen har laget boller for å selge dem under et idrettstevne. de solgte bollene for kr 5 per stk. da fikk de 22 boller til overs. hvis de i stedet hadde solgt dem for 4.50 per stk. ville de fått solgt alle bollene og fått den samme inntekten. Hvor mange boller hadde de bakt?
yo
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Man kan f.eks kalle bollene for x og inntekten for y, da har du 2 likninger:

[tex]5x+y=22x\\4.5x+y=0[/tex]

Prøv igjen nå :)

Edit:Går ikke nå heller desverre, må fikse på den ene likningen. Prøver å finne ut av det.
Sist redigert av bartleif den 20/08-2008 13:50, redigert 1 gang totalt.
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Se hva du kan få ut av likningen

[tex]5(x-22)=4.50x[/tex]
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

antall boller solgt til [tex]5kr = x[/tex]
antall boller total [tex]= y[/tex]

så er :

[tex]x \cdot 5 = y[/tex]

og

[tex](x + 22) \cdot 4,5 = y[/tex]

nu har vi 2 likninger med 2 ubekjendte så er det bare at løse likningerne:

[tex](x + 22) \cdot 4,5 = y[/tex]

[tex]4,5x + 99 = y[/tex]

[tex]4,5x + 99 = 5x[/tex]

[tex]x = 198[/tex]

da der blev bakt [tex]x+22[/tex] boller total
er det total antall bakte boller [tex]198 +22 = 220 stykker[/tex]
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

fish sin ga meg det samme svaret du kom fram til mepe er dette det riktige svaret?
yo
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

Ja det må det være, for hvis du tar kontroll på svaret så får du:
[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]
og
[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

dvs samme salgssum for begge
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

mepe skrev:Ja det må det være, for hvis du tar kontroll på svaret så får du:
[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]
og
[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

dvs samme salgssum for begge
ett spm hvor fikk du 5r fra i nest siste utregning?
yo
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

hvordan blir det med denne oppgaven da:
om to år er kari dobbelt så gammel som per var for 3 år siden. kari er ti år eldre enn per. hvor gamle er de?
yo
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Kari = x, Per = y

[tex]x = 10+y[/tex]

[tex]x+2 = 2(y-3)[/tex]
morti
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 192
Registrert: 19/08-2008 14:45

zell skrev:Kari = x, Per = y

[tex]x = 10+y[/tex]

[tex]x+2 = 2(y-3)[/tex]
hvorfor bruker du r og x som er kari er jo ikke der....?
yo
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

morti skrev:
mepe skrev:Ja det må det være, for hvis du tar kontroll på svaret så får du:
[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]
og
[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

dvs samme salgssum for begge
ett spm hvor fikk du 5r fra i nest siste utregning?
jeg satte antall solgte boller til 5kr = x, (det var min 1. likning)
og vi får opplyst at når der selges boller til 4,5kr selges der 22 boller mere enn til 5kr
så derfor 2. likning

og for at teste svaret mit stemmer setter jeg den x verdi jeg fannt (nemlig x=198 inn i de 2 likninger),
først
1. likning : [tex]x \cdot 5 = y[/tex]

[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]

2. likning:
([tex]x+22) \cdot 4,5 = y[/tex]

[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

håper det hjalp! :)
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

morti skrev:
zell skrev:Kari = x, Per = y

[tex]x = 10+y[/tex]

[tex]x+2 = 2(y-3)[/tex]
hvorfor bruker du r og x som er kari er jo ikke der....?
Hva er det du snakker om?
NehawKatt

Zell, du er ikke særlig smart, for lillesøster min kan svare og hun er bare 7 år. så det jeg tenker er at du burde gå ett trinnn omi igjenn i barnehagen, for du er jo helt skutt i hodet ditt.

Hilsen: Nehaw
Zain Abbas GGyu

Wow, lillesøsteren din må være smart :) Min går i 7. klasse og kan ikke klokka (y)
Svar