Tredimensjonelle Vektorkoordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Hei

Nå leser jeg i R2 boka om tredimensjonelle vektorkoordinater. Og det kommer et eksempel hvor punket P = (3,-4,2) blir putta inn i to helt forskjellige vektorkoordinatsystem.

Begge har z aksen oppover, på den ene peker y aksen mot høyre mens x aksen midt i mellom z aksen negative og y aksens negative.
Mens på den andre peker x aksen mot høyre mens y aksen er midt i mellom x og z og peker oppover...


Det står ingenting om hvorfor man velger forskjellige tredimensjonelle koordinatsystemer, og heller ingenting om hvorfor man tegner dem forskjeliig og når man bør tegne dem annerledes og heller ingenting om hvordan man skal i det hele tatt tegne det.. :?:

Kunne noen gi meg en liten forklaring på dette her ?

Takker
fiasco
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Tja
Du kan jo velge hvilken av dimensjonene (aksene) som skal være x, y, z.

Videre kan du velge om du vil se "rommet" innenfra, eller utenfra. Det er ikke noen fasit på dette. Alt kommer ann på hvilket perspektiv du vil se vektoren/figuren du setter inn i systemet i. :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

MatteNoob skrev:Tja
Du kan jo velge hvilken av dimensjonene (aksene) som skal være x, y, z.

Videre kan du velge om du vil se "rommet" innenfra, eller utenfra. Det er ikke noen fasit på dette. Alt kommer ann på hvilket perspektiv du vil se vektoren/figuren du setter inn i systemet i. :]
Så jeg kan velge en standard en og få riktig svar på alle oppgaver ?

Dessuten, det peker innover hvis x aksen går motsatt retning av zy planet og utover hvis den peker mot (i samme retning, nesten) som zy planet.

Hva er fordelene med å se det innover eller utover ? Har det noe å si i det hele tatt ?
fiasco
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Man burde ta i bruk et "høyrehendt" koordinatsystem, hvor [tex]x\, \times\, y[/tex] alltid er i positiv z retning. Hvis ikke gjelder ikke kryssproduktet som definert i lærebøkene våre.
y til høyre, x "mot" deg fra origo, og z oppover tror jeg er konvensjonellt.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

bartleif skrev:Man burde ta i bruk et "høyrehendt" koordinatsystem, hvor [tex]x\, \times\, y[/tex] alltid er i positiv z retning. Hvis ikke gjelder ikke kryssproduktet som definert i lærebøkene våre.
y til høyre, x "mot" deg fra origo, og z oppover tror jeg er konvensjonellt.
Ja, nå ser jeg at i de fleste andre eksempler er det slik som du sier. X innover mot meg fra origo, z oppover og y mot høyre.

Tusen takk for hjelpen, forstår litt mer av dette, må bare jobbe litt med noen oppgaver så kommer det inn etterhvert :)
fiasco
Svar