Bevismetode

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

Hei!
Trenger virkelig en her som kan hjelpe meg med bevismetoder. Det er kanskje det vanskeligste jeg har lært hittil i matte. Trenger derfor en som kan hjelpe meg med den oppgaven.

X er et kvadrattall og y er et kvadrattall => xy er et kvadrattall.

Bare rett hvis jeg ikke gjør det riktig.
Sist redigert av lodve den 27/08-2008 08:12, redigert 16 ganger totalt.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Opprinnelig skrevet av Espen180:

Begynn med antagelsen [tex]x^{2}y^{2}=c^{2},[/tex] så forkorter du så mye du kan og ser om du kan trekke en konklusjon.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

2357 skrev:Opprinnelig skrevet av Espen180:

Begynn med antagelsen [tex]x^{2}y^{2}=c^{2},[/tex] så forkorter du så mye du kan og ser om du kan trekke en konklusjon.
Ok, hva er [tex]c^2[/tex] ?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

lodve skrev:Ok, hva er [tex]c^2[/tex] ?
[tex]x^2\cdot y^2 = c^2[/tex]

Derfor er [tex]c^2 = x^2\cdot y^2[/tex] :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bare rett på meg hvis jeg gjør ting galt.

X og y er et kvadrattall [tex]\rightarrow[/tex] XY er et kvadrattall

[tex]\updownarrow[/tex]

X = [tex]\large n^2[/tex]
Y = [tex]\large n^2[/tex]

XY = [tex]\large n^2[/tex] * [tex]\large n^2[/tex] = [tex]\large n^4[/tex]

Hvordan går jeg videre?

Kan noen av dere hjelpe meg med å skille direkte og indirekte bevis? Og når jeg eventuelt bruker de?
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Her blir det bedre å sette [tex]x^2 \cdot y^2=z^2[/tex]. Siden du vil evaluere z, må du spørre deg hva du kan gjøre for å få et uttrykk for z...

Dette er et eksempel på direkte bevis. På et indirekte bevis antar du at det du skal motbevise faktisk er sant (!), og så prøver du å komme fram til noe som du helt sikkert vet er feil. Da har du bevist at det er feil at det du skal motbevise er sant, og konklusjonen følger.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

@ BMB:

Betyr det at han kunne satt

[tex]x^2\cdot y^2 = z \\ \, \\ \sqrt{x^2\cdot y^2} = \sqrt{z} \\ \, \\ (x\cdot y)^{2\cdot \frac 12} = \sqrt z \\ \, \\ x\cdot y = \sqrt z[/tex]

Har man da indirekte bevist dette?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

MatteNoob skrev:@ BMB:

Betyr det at han kunne satt

[tex]x^2\cdot y^2 = z \\ \, \\ \sqrt{x^2\cdot y^2} = \sqrt{z} \\ \, \\ (x\cdot y)^{2\cdot \frac 12} = \sqrt z \\ \, \\ x\cdot y = \sqrt z[/tex]

Har man da indirekte bevist dette?
Hadde også mistanke om at det var indirekte bevis, men har sittet og grublet lenge på dennne oppgaven. Kan noen her løse den for meg?
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

[tex]x^2y^2=z^2[/tex]

[tex]z=\sqrt{(xy)^2}=xy[/tex]

Nå, hva slags konklusjon kan vi trekke av dette?
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

@ Mattenoob: Ja faktisk! Men tror ikke det er det som egner seg best, for det forutsetter at du vet at kvadratroten av et tall som ikke er et kvadrattal er irrasjonalt.
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Ville ha skrevet ca. slik.

x^2 er et kvadrattall, y^2 er et kvadrattall.

x^2*y^2 = (xy)^2, siden (x*y)^2 er et heltall ganget med seg selv er det et kvadrattall, og dermed må også x^2*y^2 være et kvadrattall.
Svar