Potensregning med minustall osv...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Det er en oppgave jeg er usikker på her. :?

oppgave: Regn ut uten digitalt verktøy.

a) -2^2 * 3^2 -(-2)^2 * (-2)^-1 =

Det som gjør det vanskelig er at (-2) er opphøyd i -1...hvordan skal jeg løse den?? Hvordan er regelen hvis et tall (her -2) er opphøyd i et minustall( her -1)...?? Det skjønner jeg ikke...

Svaret er i følge fasiten= -34

Jeg har en del slike oppgaver, så får jeg hjelp med denne og forstår hvordan det skal gjøres, klarer jeg kanskje de og. Fint at du/dere forklarer hva dere gjør underveis for å løse denne.. :wink:
Så er veldig glad for all hjelp jeg kan få her!!

Takker! :D
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her er det viktig å holde tunga beint i kjeften. For å rekne ut [tex](-2)^{-1}[/tex] må du huske på definisjonen på negative potenser: [tex]a^{-k} = \frac{1}{a^k}[/tex].

[tex](-2)^{-1}[/tex] blir da [tex]\frac{1}{(-2)^1} = \frac{1}{-2} = -\frac{1}{2}[/tex].

Prøv på resten selv. Husk å følge reknerekkefølga; begynn med å rekne ut potensene. Deretter ganger du, og til slutt trekker du fra.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar