Røtter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hnordboe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 31/08-2008 08:48
Sted: jørpeland

Hei jeg og fasiten er ikke enige i et par utrykk og skulle ønske noen kunne hjelpe meg med en trinn for trinn løsning på et par rotutrykk som skal utrykkes som potensutrykk... :roll:

Får foreløpig ikk å til å bruke de riktige kodene her for å vise oppgaven korrekt, men prøver med å "si" dem.

Brøk utrykk; 2 over fjerderot 2 opphøyd i 3

Brøkutrykk; Kvadratroten av 5 over fjerderoten av 5 opphøyd i 3

Svarene er oppgitt til hhv 2 opphøyd i 1 over 4 (positiv eksponent...??)
og
5 opphøyd i minus 1 over 4

Håper noen kan gi meg et par hint her... 8-)
helge
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei og velkommen til forumet!

Først så må vi prøve å finne ut hvordan oppgavene dine ser ut ;)

Anbefaler deg at du lærer deg TeX, veldig enkelt når man først har lært det grunnleggende.

[tex]\frac{2}{\sqr[4]{2^3} }[/tex]

[tex]\frac{\sqr5}{\sqr[4]{5^3} }[/tex]

Stemmer dette?

Uansett, her er koden som jeg brukte for å vise det over:

Kode: Velg alt

[tex]\frac{2}{\sqr[4]{2^3} }[/tex]

[tex]\frac{\sqr5}{\sqr[4]{5^3} }[/tex]
Du løser denne relativt kjapt ved å bruke potensregler.

[tex]\sqr[q]{a^p}=a^{\frac{p}{q}}[/tex]

[tex]\frac{a^p}{a^q}=a^{p-q}[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
hnordboe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 31/08-2008 08:48
Sted: jørpeland

Hei tilbake og tusen takk for velkomsten samt hjelpen til å "tenke riktig". Jeg hadde en tendens til å ville stryke de hele tallene mot hverandre isteden for å bruke riktige brøkregler med å opphøye det hele tallet med 1 som eksponent. Så enkelt og likevel så mye knuffing av meg :lol:

Jeg synes dette virker som et veldig bra forum og kommer nok til stadig å besøke forumet de følgende år :D
helge
Svar