jeg vet at man skal få y til å stå alene for så å plassere det inn i en av likningene, men får ikke det rettet svaret
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Takker alle svar på forhånd
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er nøyaktig to sider av samme sak, om man begynner med å definere [tex]x[/tex] eller [tex]y[/tex]...kimjonas skrev:Jeg vil tro han kanksje har kommet så langt, så kan du ikke prøve dette Brelet:
[tex]2x - 3y = 21 [/tex]
[tex]3x +2y = -1[/tex]
[tex]2y = -1 - 3x | * 0,5[/tex]
Da får du [tex]Y [/tex]alene, også kan du regne videre?
Jeg satt inn x = 21 + 3y/2 i likning 2, men fikk ikke rikitg da. Det skal ikke ha noe å si hvilken likning man settern i?96xy skrev:Hei![]()
Kan rekna ho ut her;
[tex] \ 2x - 3y = 21 [/tex]
[tex] \ 3x + 2y = -1 [/tex]
Her har me då to val, anten addisjonsmetoden(isolera y eller x) eller innsetjingsmetoden. Eg vel å vise innsetjingsmetoden;
[tex] \ 2x - 3y = 21 --> 2x = 21 + 3y [/tex]
[tex] \ \frac{2x}{2} = \frac{21 + 3y}{2} [/tex]
[tex] \ x = \frac{21 + 3y}{2} [/tex]
No har me altså fått eit uttrykk for x. Dette kan me no setja inn i likningsett nummer 2;
[tex] \ 3(\frac{21 +3y}{2}) + 2y = -1 [/tex]
Gangar så ut 3 med brøken;
[tex] \ \frac{63 + 9y}{2} + 2y = -1 [/tex]
[tex] \ \frac{63}{2} + \frac{9}{2} y + 2y = -1 [/tex]
Trekkjer saman y ane;
[tex] \ \frac{63}{2} +\frac{13}{2}y = -1 [/tex]
Flyttar over y og -1
[tex] \ \frac{63}{2} + 1 = -\frac{13}{2} y [/tex]
[tex] \ 32,5 = -\frac{13}{2} y [/tex]
[tex] \ \frac{32,5}{-\frac{13}{2}} = y [/tex]
[tex] \ -5 = y [/tex]
[tex] y = -5 [/tex]
Set så inn y i likningsett nummer 2;
[tex] \ 3x + (2*-5) = -1 [/tex]
Fører over -10 og får;
[tex] \ 3x = 9 [/tex]
[tex] \ x = 3 [/tex]
[tex] \ y =-5 , x = 3 [/tex]
Mhm, det var smart, jeg forstår at du ganger med 2 og 3 for å eliminere y altså 6y-6y = 0Vektormannen skrev:Dette systemet kan løses mye enklere (syns jeg da) ved å bruke addisjonsmetoden.
Gang den første ligningen med 2:
[tex]2 \cdot 2x - 2 \cdot 3y = 2 \cdot 21[/tex]
[tex]4x - 6y = 42[/tex]
Gang den andre med 3:
[tex]3 \cdot 3x + 3 \cdot 2y = 3 \cdot -1[/tex]
[tex]9x + 6y = -3[/tex]
Poenget med dette ser vi når vi legger sammen ligningene:
[tex]4x + 9x + 6y - 6y = 42 - 3[/tex]
[tex]13x = 39[/tex]
[tex]x = 3[/tex]
y elimineres og vi står igjen med en ligning med x som ukjent. Nå som vi vet x kan vi henvende oss til en av de opprinnelige ligningene (samme hvilken) for å finne y.
Den første ligningen gir:
[tex]2 \cdot 3 - 3y = 21[/tex]
[tex]6 - 3y = 21[/tex]
[tex]-3y = 15[/tex]
[tex]y = -5[/tex]
En likning forandrer seg ikke dersom man ganger, deler (unntak: 0), adderer eller subtraherer med samme tall på begge sider. Det er jo nettopp dette du benytter når du løser ligninger! For å løse 1/2 x = 9 ganger du f.eks. begge sider med 2 og får x = 18. På akkurat samme måte kan du gange likningene i likningssettet med akkurat de tallene du måtte ønske for å eliminere en av de ukjente.mathme skrev:
Men kan du fortklare hvorfor i alle dager det er lov å gange likningen med et tall... kan jeg gange en likningssett med hvilket som helst tall ???
Hvordan fungerer dette ??
Jeg trodde man MÅTTE gange med samme tall på begge sider for å holde likningen i balanse. Tar jeg feil ?Olorin skrev:Mathme, ja, så fremt du utfører samme handling på begge sider av likhetstegnet er jo likningen fortsatt i balanse.