Ulikheter av andre grad...:/

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg driver med oppgaver om ulikheter av andre grad. Det handler om å lage fortegnslinjer og slikt. Men jeg skjønner det ikke.. :?
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal analysere disse ulikhetene i dette skjemaet..? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lese dette fortegnslinje skjemaet..? ..

Her er f.eks en oppgave: Løs ulikhetene.

a) x^2 < 6x

x^2 - 6x < 0

x(x-6) < 0 .. til hit klarer jg det.. men problemet er hva jeg skal gjøre videre.. ?

en annen lignende oppg jeg også er usikker på..

b) (x-3)(x+2) > 0


Jeg hadde vært UTROLIG takknemlig om noen kunne forklare meg dette, slik at jeg forstår det. Hvordan er det jeg skal tenke når jeg analyserer denne ulikheten og tegner det skjemaet.. ?

Takker alle sammen for all hjelp. =)
...
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

RKT skrev:Hei, jeg driver med oppgaver om ulikheter av andre grad. Det handler om å lage fortegnslinjer og slikt. Men jeg skjønner det ikke.. :?
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal analysere disse ulikhetene i dette skjemaet..? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lese dette fortegnslinje skjemaet..? ..

Her er f.eks en oppgave: Løs ulikhetene.

a) x^2 < 6x

x^2 - 6x < 0

x(x-6) < 0 .. til hit klarer jg det.. men problemet er hva jeg skal gjøre videre.. ?

en annen lignende oppg jeg også er usikker på..

b) (x-3)(x+2) > 0


Jeg hadde vært UTROLIG takknemlig om noen kunne forklare meg dette, slik at jeg forstår det. Hvordan er det jeg skal tenke når jeg analyserer denne ulikheten og tegner det skjemaet.. ?

Takker alle sammen for all hjelp. =)
x(x-6) < 0

Du setter opp et fortegnsskjema.

for x er alle verdier mindre enn 0 negative og alle verdier større enn null positive. For x-6 har vi at alle verdier mindre enn 6 er negativ og alle verdier større enn 6 er positive. Når du har tegnet fortegnsskjema er ++ = + og +-=- og --=+ ! Si fra hvis du ikke forstår!
fiasco
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du faktoriserer ned stykket. Med fortegnsskjemaet finner du hvilke verdier av x som gir postive svar og hvilke verdier som gir negative svar for hver faktor. Når du ganger to negative faktorer sammen (eks. [tex](-7)\cdot{(-3)}[/tex]) vil du få et positivt svar (21). Ganger du en positiv faktor med en negativ faktor (eks. [tex](-3)\cdot{7}[/tex]) vil du få et negativt svar (-21). Du finner altså ut for hvilke verdier hele stykket er positivt eller negativt. Siden du på høyre side har verdien 0, vil et negativt svar være mindre enn null og et positivt svar vil være større enn null.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Men jeg skjønner ikke hvordan fortegnsskjemaet fungerer, hvordan jeg skal lage den og hvordan jeg skal finne ut om ulikheten er sann eller ikke sann ved hjelp av den.. ? :?

Mathme: hvordan er det du finner ut at alle verdier under 0 er negative for x.. og at alle verdier over null er positive for x.. hvordan finner du ut dette for hver av faktorene??

svaret skal forresten på denne x(x-6) bli: 0<x<3...

takk hvis du hjelper meg:)
Sist redigert av RKT den 20/09-2008 19:53, redigert 1 gang totalt.
...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

(x-3)(x+2)>0

Faktorene her er (x-3) og (x+2)

Vi ser at (x-3) er lik null når x=3, for alle x-verdier under 3 er (x-3) negativt og for alle verdier over 3 er (x-3) positivt.

For å markere dette tegner du en talllinje. For alle verdier under 3 setter du et minustegn (eller hva som behager deg), ved verdien 3 skriver du 0 og for alle verdier over 3 skriver du et plusstegn.

(x+2) er 0 når x=-2, for verdier mindre er (x-2) negativt, og for verdier høyere skriver du plusstegnet.

Deretter legger du talllinjene sammen. For de x-verdiene hvor fortegnene er like er uttrykket positivt, og for de x-verdiene hvor fortegnene er ulike er uttrykket negativt.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Takk 2357 den klarte jeg. :D Kunne du hjelpe meg med denne også
x(x-6) på den samme måten..plz.. jeg tror jeg skjønner det da.. Tusen takk=)
...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

x og (x-6) er faktorene. Når er x negativ/positiv/null og når er (x-6) negativ/positiv/null?
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

blir svaret:

x > 0 eller x < 6.. ?? det var det jeg fikk på x(x-6)..
...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

EDIT: Overse denne posten.

Feil ulikhetstegn. Vi tar et eksempel hvor x er mindre enn null. Vi bruker -1, da får vi

(-1)(-1-6)>0
(-1)(-7)>0
7>0

Nå prøver vi med verdier større enn 6. Vi bruker 7.

7(7-6)>0
7(1)>0
7>0

x<0 eller x>6.
Sist redigert av 2357 den 20/09-2008 21:04, redigert 1 gang totalt.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Men du, fasiten sier at svaret blir:

0<x<6.. og i følge det er svaret mitt riktig... så hvordan kan det være feil da???
...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Oi, beklager, du har helt rett. Jeg trodde stykket var x(x-6)>0 og ikke x(x-6)<0.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

hehe.. fint å vite at det er riktig.:D
Men kan du fortelle meg hva som er feil i det andre stykket i innlegget "feil, men hvorfor?"(A).. den er litt rar..

takker =)
...
Kreativ
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/09-2008 01:52

Bilde

Løsningen på (x-3)(x+2) > 0 finner du der..

Du er nødt til å lage en "fortegns linje" for å markere hvor tallene er større enn 0, (eller erlik null).

-3 er større enn 0 når det passerer "3" i fortengslinjen.
2 er større enn 0 når det passerer "-2" i fortegnslinjen.

ERGO: -2<x<3

<x< vil være stander vær eneste gang..

Håper du skjønte det nå :)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Takk dere, har skjønt det etter hvert. :)
...
Kreativ
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/09-2008 01:52

Holder selv på med dette temaet i matematikken, så vet hvordan det er..
R1 matte

Stå på! ;)
Svar