Brøkoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Brøkoppgave:

En ornitolog observerer en fulgeflokk. En tredel av flokken er stær, en firedel er svarttrost, mens de ni siste er linerler. Hvor mange fugler besto flokken av?

Jeg tenkte slik:

stær = 1/3
svarttrost= 1/4
linerler= 9

Så plusset jeg alle disse brøkene(og 9) sammen, men det blir feil.. ? hvordan skal jeg løse den?
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Brøkene representerer ikke et antall, de representerer en andel av fuglene. Hvis antall fugler i flokken er x, så er det f.eks. [tex]\frac{1}{3}x[/tex] stær i flokken.

Syns forøvrig du begynner å få en litt høy postefrekvens her nå -- hvor mye prøver du egentlig på oppgavene selv før du spør om hjelp?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

[tex]x[/tex] : hele flokken

Du får:

[tex]\frac13 x + \frac14 x + 9 = x[/tex]
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Vektormannen skrev: Syns forøvrig du begynner å få en litt høy postefrekvens her nå -- hvor mye prøver du egentlig på oppgavene selv før du spør om hjelp?
Det lurer jeg også litt på!
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Aha, som en likning...

Jo vektormannen jeg jobber meg gjennom et kapittel, og har liksom "samlet" på alle oppgavene jeg ikke klarte etter å ha jobbet med dem.. derfor ble det litt mye samtidig..
^^
...
Svar