Minste avstand mellom fly (vektorer)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

flodhest skrev:Da får jeg [tex]\vec{AB}=[-1-t,-6+t,-1+1,2t][/tex]

Skal jeg erstatte t med 0?
Nei , hvorfor skal du det ?

Hva vet du om den vektoren du har fått, og retningsvektoren til et av linjene. Hva skjer med prikkproduktet mellom den vektoren og et av retningsvektorene ??
fiasco
flodhest
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 174
Registrert: 06/11-2006 21:35

Vektor AB gange retningsvektor = 0?
Tror jeg skjønte det nå. Takk for hjelpen!
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

flodhest skrev:Vektor AB gange retningsvektor = 0?
Tror jeg skjønte det nå. Takk for hjelpen!
Jess, riktig :wink:
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvordan skal det hjelpe å bestemme t slik at AB står vinkelrett på en av flyenes baner? For det første gir jo det forskjellige t-verdier alt etter hvilken av linjene man velger, og for det andre trenger ikke avstanden være minst mulig selv om vektoren mellom flyene står vinkelrett på en av linjene!

Det som må gjøres i denne oppgaven er å finne et uttrykk for lengden av [tex]\vec{AB}[/tex]. Denne lengden vil vi skal være minst mulig, og for å finne den t-verdien må man faktisk derivere lengdefunksjonen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

[tex]|\vec{AB}| = \sqrt {(-1-t)^2+(t-6)^2+(1,2t-1)^2}[/tex]

Dette gir en andregrandsuttrykk, vi sier jo at verdien till denne rota er minst når verdien under rota er minst. Derivere funksjonen og finne bunnpunktet...
Det tilsvarer til minste avstanden mellom flyene.

:oops:

- Jeg må få meg litt søvn, serriøst!
fiasco
Svar