Formulere nullpunkter til enkel sinus-funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 14/09-2008 13:00
Sted: Bergen

Som vanlig kjører jeg meg fast på enkle oppgaver mens de som er et hakk vanskeligere går greit.. :P

Finn nullpunktene til funksjonen f(x)= Sin ( [symbol:pi] x) , x=[0,4]

( [symbol:pi] = symbolet pi. Det ser litt snodig ut i nettleseren min (opera)..)

Jeg klarer å "se" dette i hodet mitt, at sinus har verdi 0 ved 0, 1, 2, 3 og 4 [symbol:pi] radianer, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal sette opp regnestykket.. :oops:

Kommer så langt:

f(x) = 0

Sin ( [symbol:pi] x) = 0

Deretter ble det litt rotete. Prøvde å få bort sinus ved å dele på begge sider, men da ble x = 0/ [symbol:pi] som virket litt fjernt.. :roll:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du tar sin-invers ([tex]\sin^{-1}[/tex]) på begge sider, hva får du da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Hvertfall ikke noe som gjør løsningen lettere, heller tvert om ;)

Husk at sinus har nullpunkt ved hver hele [symbol:pi] .

Det vil si at sin[symbol:pi] x har nullpunkt i hver n*[symbol:pi] der n er et helt tall i [- [symbol:uendelig], [symbol:uendelig] ]

Så, i det lukkede intervallet [0, 4] har sin[symbol:pi] x med andre ord fem nullpunkter, ved x = 0, 1, 2, 3 og 4 :)

Så, lekse: Lær deg enhetssirkelen utenat, opp og ned og i mente!!!11one
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dette sier han jo at han forstår. Han lurer på hvordan det skal føres. Da tenkte jeg på noe slikt:

[tex]\sin(\pi x) = 0[/tex]

[tex]\pi x = k \cdot \pi[/tex], der k er et heltall

[tex]x = k[/tex]

x er med andre ord heltallene i intervallet [0,4], altså x er 0,1,2,3,4.

Nå har ikke jeg hatt så mye trigonometri, så jeg vet ikke hvordan det helst bør føres.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 14/09-2008 13:00
Sted: Bergen

Vektormannen skrev:Dette sier han jo at han forstår.
Stemmer, men det er godt mulig jeg uttrykte meg litt utydelig :wink:
Vektormannen skrev: Han lurer på hvordan det skal føres. Da tenkte jeg på noe slikt:

[tex]\sin(\pi x) = 0[/tex]

[tex]\pi x = k \cdot \pi[/tex], der k er et heltall

[tex]x = k[/tex]

x er med andre ord heltallene i intervallet [0,4], altså x er 0,1,2,3,4.

Nå har ikke jeg hatt så mye trigonometri, så jeg vet ikke hvordan det helst bør føres.
Takk, det var vel helst dette jeg var ute etter ja! :)
..men jeg falt av her:
[tex]\pi x = k \cdot \pi[/tex], der k er et heltall
Jeg skjønner at det må være slik.. Men om man tar sin[sup]-1[/sup] på begge sider, sitter man ikke da igjen med [tex]\pi x = 0[/tex] ? :roll: Hvor får man [tex]= k \cdot \pi[/tex] fra?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Generell løsning for sinus og cosinus ettersom de er periodiske og gjentar seg selv.

[tex]\sin(cx)=0 \,\ \Rightarrow \,\ cx=\arcsin(0)+2\pi\cdot n[/tex] der c er en konstant

Samme gjelder for cosinus, for tangens bruker du [tex]\pi n[/tex] og n er alle hele tall.

Som du sikkert skjønner finnes det mange x-verdier som gir riktig funksjonsverdi. Anbefaler å sette deg inn i enhetssirkelen og grunnleggende harmonisk funksjons-teori :)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 14/09-2008 13:00
Sted: Bergen

Olorin skrev:[tex]\sin(cx)=0 \,\ \Rightarrow \,\ cx=\arcsin(0)+2\pi\cdot n[/tex] der c er en konstant
Takker.. Selv om det ikke gikk noe stort lys opp for meg nå så merket jeg likevel tilstedeværelsen av noen ekstra fotoner, var faktisk delvis med på den der..
Men hva betyr arcsin(0)..? skriveleif med 'ar' eller 'arc'..? Eller betyr det "når sinus = 0"?
Olorin skrev: Som du sikkert skjønner finnes det mange x-verdier som gir riktig funksjonsverdi. Anbefaler å sette deg inn i enhetssirkelen og grunnleggende harmonisk funksjons-teori :)
Spesielt det siste, hehe! :lol: Føler forståelsen av enhetssirkelen sitter greit.. :wink:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

arcsin er et annet navn på den inverse funksjonen av sinus, [tex]\sin^{-1}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 14/09-2008 13:00
Sted: Bergen

Vektormannen skrev:arcsin er et annet navn på den inverse funksjonen av sinus, [tex]\sin^{-1}[/tex].
Yes!! Endelig Skjønte jeg det! 8-)
Tusen takk for alle svar, jeg hadde vært rimelig lost uten dere! :wink:
Svar