Hallo halloen. Jeppe her. Jeg har et par spørsmål om definisjonsmengde og verdimengde, som jeg sliter litt med... Hvordan finner du verdimengden og definisjonsmengden av [symbol:rot] (1: x) .... Og så lurer jeg også på hvordan man kan finna verdimengden til -4x+4.
Tusen takk for all hjelp fra en dårlig matematikker.
Definisjonsmengde og verdimengde
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.matematikk.net/emner/applets ... hp?appid=8
Vår godeste Janhaa skrev følgende:
Står det ingenting i boka di om definisjonsmengde og verdimengde ?
Vår godeste Janhaa skrev følgende:
Hentet fra http://www.skole.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8096For definisjonsmengde se link;
død link.
tror forresten D(f) er feil i artikkelen (linken) over, den skal vel være
D(f) = x element i R\{2}
Verdimengde, V(f), er mengden av alle funksjonsverdiene (f),
f.eks. for funksjonen, f = 1 / (x - 2)
x=-1 --> f=-0,333
x=0 --> f=-0,5
x=1 --> f = -1
x=3 --> f=1
x=5 --> f=0,333
osv...
altså de verdiene (talla) som spyttes ut når x puttes inn..
Står det ingenting i boka di om definisjonsmengde og verdimengde ?
fiasco
Hvilke x-verdier kan funksjonen [tex]\sqr{\frac1x}[/tex] ha? Dette blir din definisjonsmengde. Verdimengden blir en følge av dette.
Negativt tall under rot og deling på 0 er ugunstig når du jobber med reele funksjoner.
Her blir Definisjonsmengden din [tex]\rm{D_f}\in \mathbb{R}^+\backslash \{ 0 \}[/tex]
Altså alle positive reelle tall, men ikke 0
Negativt tall under rot og deling på 0 er ugunstig når du jobber med reele funksjoner.
Her blir Definisjonsmengden din [tex]\rm{D_f}\in \mathbb{R}^+\backslash \{ 0 \}[/tex]
Altså alle positive reelle tall, men ikke 0
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
I de to eksemplene du har blir [tex]V_f=D_f[/tex]
Se på grafene til funksjonene. kan hjelpe litt.
Se på grafene til funksjonene. kan hjelpe litt.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Tips: [tex]\sqrt{\frac1x}={\frac1{\sqrt{x}}}[/tex]
[tex]-4x+4={4(1-x)}[/tex]
[tex]-4x+4={4(1-x)}[/tex]
Tja, si det. Prater vi om x som et medlem av naturlige tall? Reelle tall?, Eller kanskje skal x være et komplekst tall??tellus skrev:Hallo halloen. Jeppe her. Jeg har et par spørsmål om definisjonsmengde og verdimengde, som jeg sliter litt med... Hvordan finner du verdimengden og definisjonsmengden av [symbol:rot] (1: x) ....
Hvis du ikke angir definisjonsmengden selv, så må du angi hvilken tallmengde denne skal være med i.
Dessuten bør du gjøre det klart at det er DEN STØRSTE MULIGE definisjonsmengden innenfor denne du er interessert i, ellers kan jeg med den beste samvittighet svare at definisjonsmengden er heltallene 3 og 4, samt det åpne intervallet fra 7.1 til 9.45